Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 44478
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 07 ژانویه 2023 - 18:05 |

نگاهی به اولین سازمان زنان مسلمان در نیوزیلند

نگاهی به اولین سازمان زنان مسلمان در نیوزیلند

شورای اسلامی زنان نیوزیلند(IWCNZ) برای رفع نیازهای زنان مسلمان در سراسر نیوزیلند تشکیل شده است و تقریباً تمام حوزه‌های مرتبط با زنان مسلمان را پوشش می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر ، تاسیس انجمن‌ها و سازمان‌های مرتبط با زنان مسلمان در کشورهای غیراسلامی یکی از راه‌هایی است که زنان مسلمان در این کشورها به خصوص مسلمانان مهاجر بتوانند هویت اسلامی خود را پیدا و حفظ کنند.

به دلیل تبلیغات رسانه‌‌ای و رفتارهای افراطی برخی از مسلمانان نوع نگاه جوامع غربی به موضوع زنان مسلمان بسیار منفی و همراه با برداشت‌های کلیشه‌‌ای و گاهی کاملاً اشتباه است. بیشتر این نگاه‌های اشتباه به دلیل برداشت‌های نادرست از قوانین اسلامی در مورد زنان و موضوع داشتن حجاب است.

در نیوزیلند هم انجمن‌ها و سازمان‌هایی برای دفاع از حقوق زنان مسلمان و توانمندسازی ‌آنها در جامعه این کشور وجود دارد. یکی از بزرگترین و مطرح‌ترین این سازمان‌ها،‌ شورای اسلامی زنان نیوزیلند (Islamic Women’s Council of New Zealand) است که برای کار حمایت از زنان مسلمان در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کند.

اولین انجمن زنان مسلمان نیوزیلند

اولین انجمن اسلامی ثبت شده، معروف به انجمن مسلمانان نیوزیلند (NZMA)، در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد. با این همه انجمنی خاص زنان مسلمان تا دهه ۱۹۹۰ میلادی تشکیل نشد. شورای اسلامی زنان نیوزیلند (IWCNZ) که به طور اختصاری IWCNZ  نامیده می‌شود، گروهی است که به‌طور خاص برای رفع نیازهای زنان مسلمان در سراسر نیوزیلند تشکیل شده و تقریباً تمام حوزه‌های مرتبط با زنان مسلمان را پوشش می‌دهد.

این شورا که در سال ۱۹۹۰ تشکیل شد. حدود ۹۰ زن در مراسم افتتاحیه IWCNZ  در سال ۱۹۹۰ شرکت کردند و آلیا هلمز را به عنوان اولین رئیس جمهور و انجم رحمان را به عنوان منشی اول انتخاب کردند.

به عنوان یک نهاد ملی، این گروه مجموعه‌ای از برنامه‌ها را بنیان نهاد. IWCNZ کنفرانس‌های سالانه و تورهای سخنرانی توسط سخنرانان محلی و بین‌المللی انجام شد و اردوهای جوانان را برای زنان جوان مسلمان ترتیب داد.

آنها به چندین کمیته منتخب مجلس، تحقیق و تفحص و لوایح ارائه کردند. آنها ارتباطات محلی خود را در سراسر مناطق تسهیل کردند. براساس اصول، IWCNZ تمام زنان مسلمان نیوزیلند را به عنوان اعضای خود می‌شناسد.

IWCNZ شیوه کار منحصر به فردی برای خود دارد. هر گروه از زنان مسلمان در مناطق مختلف نیوزیلند، سالانه نمایندگانی را برای خدمت در شورای اداری IWCNZ معرفی می‌کند. IWCNZ امکان نمایندگی برای زنان و  دختران جوان مسلمان فراهم می‌کند و متعهد به همکاری با همه گروه‌ها و مذاهب برای تقویت وحدت میان امت اسلامی در نیوزیلند است.

IWCNZ امکان نمایندگی برای زنان و  دختران جوان مسلمان فراهم می‌کند

نمایندگان منطقه‌ای و شورای اداری IWCNZ به‌طور منظم در کنفرانس‌های آنلاین در طول سال برای بحث در مورد پروژه‌های جاری مرتبط با زنان مسلمان در سراسر کشور و همچنین باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین مناطق و فعالیت‌های مختلف محلی ملاقات می‌کنند. به این ترتیب، زنان مسلمان در سراسر کشور می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و به افراد و منابع مفید دسترسی داشته باشند. در سطح منطقه‌ای، اعضای IWCNZ به‌طور مستقل برنامه‌ها و رویدادهای متنوعی را اجرا می‌کنند تا در جوامع خود تأثیرگذار باشند.

بخشی از این فعالیت‌ها شامل کلاس‌های آموزشی برای زنان است. کمک به زنان برای دریافت مشاوره و سایر اشکال کمک، حمایت از تازه مسلمانان و بسیاری فعالیت‌های دیگر _ از مسابقات قرآن و نت‌بال گرفته تا کمک و راه‌اندازی بانک‌های مواد غذایی و بازدید از زندان‌های زنان و کمک به آنها _ از جمله فعالیت‌های این شورا است.

کنفرانس‌های سالانه برای زنان مسلمان

فعالیت‌های IWCNZ در سطح ملی شامل یک کنفرانس سالانه برای همه زنان مسلمان است که در یکی از مکان‌های منطقه‌ای: اوکلند، همیلتون، پالمرستون نورث، ولینگتون یا کرایست‌چرچ به‌صورت چرخشی برگزار می‌شود. مناطق دیگری که دارای گروه‌های فعال زنان IWCNZ هستند، روتوروا، هاستینگز و دوندین هستند.

سایر فعالیت‌های ملی IWCNZ شامل اردوهای دختران جوان و رویدادهای ورزشی است. IWCNZ برگزاری کارگاه‌های که برای حوزه‌های ویژه مورد نیاز زنان، مانند توانمندسازی زنان و کودکان برای احساس امنیت، آموزش اسلامی کودکان و غیره، فراهم می‌کند.

IWCNZ از طریق ارتباط با گروه‌های دولتی مختلف مانند پلیس نیوزیلند و وزارت امور قومیتی، در جامعه نیوزیلند فعال است.

IWCNZ در تعدادی از ابتکارات و انجمن‌های سراسر کشور در مورد موضوعاتی مانند بین ادیان، حقوق بشر، توسعه جوانان، و مراقبت‌های تسکینی و غیره نمایندگی می‌کند. IWCNZ در تعدادی از مجامع بین‌المللی شرکت می‌کند و عضو شورای منطقه‌ای ‌‌‌‌ دعوت اسلامی آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام (RISEAP) است.

شماری از مسئولان IWCNZ

به گفته مسئولان IWCNZ، این شورا از توانمندسازی زنان مسلمان با تشویق زنان به کسب مهارت‌ها و دانش‌ها، از نظر معنوی، اجتماعی و اقتصادی حمایت می‌کند که آنها را قادر می‌سازد بر موانع موجود در زندگی روزمره، کار و سایر محیط‌ها غلبه کنند که در نهایت به آنها کمک می‌کند تا در درون خود و در جامعه رشد کنند. یک زن مسلمان توانمند می‌تواند خانواده خود را تقویت کند. حفظ ارزش‌های دینی اسلام در داخل و خارج از خانه که به نوبه خود به ایجاد یک کانون خانواده قوی، جامعه‌ای پویا و جامعه‌ای سالم کمک می‌کند. IWCNZ در برابر خشونت علیه زنان می‌ایستد و می‌پذیرد که زنان جامعه مسلمان از خشونت مستثنی نیست.

آلین(عالیه) دانزایسن(Allyn “Aliya” Danzeisen)، مدیر کنونی IWCNZ، به مدت پنج سال به عنوان دستیار هماهنگ‌کننده ملی این شورا خدمت کرد. دانزایسن مؤسس برنامه WOWMA، یک برنامه جوانان برای زنان مسلمان در منطقه وایکاتو (Waikato) است و دو بار (۲۰۱۶ و ۲۰۲۰) فینالیست جوایز زنان تأثیرگذار نیوزیلند شده است.

عالیه در کار روزانه خود بخش اسپانیایی را در دبیرستانی در همیلتون نیوزیلند رهبری می‌کند.

مدیر IWCNZ دارای مدرک لیسانس هنر و دکترای حقوق است و در حال حاضر مدرک کارشناسی ارشد دیگری را در رهبری آموزشی دنبال می‌کند. عالیه که اصالتاً اهل ایالات متحده آمریکا است، قبل از آمدن به نیوزیلند در آمریکای جنوبی، منطقه کارائیب و ژاپن زندگی کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.