Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 44415
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 05 ژانویه 2023 - 18:35 |

پوتین در اوکراین اعلام آتش‌بس موقت کرد

پوتین در اوکراین اعلام آتش‌بس موقت کرد

رئیس‌جمهور روسیه در پی درخواست یکی از شخصیت‌های مذهبی روسیه در اوکراین اعلام آتش‌بس موقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه تا ساعت ۰۰:۰۰ روز ۷ ژانویه در اوکراین آتش‌بس برقرار خواهد بود.

رئیس‌جمهور روسیه گفت دلیل این تصمیم آن است که به مسیحی‌های ارتودوکس اجازه داده شود در مراسم کلیسا شرکت کنند. کرملین از اوکراین هم خواست اعلام آتش‌بس کند.

اوکراین به اقدام روسیه در اعلام آتش‌بس موقت یکجانبه واکنش نشان داد و آن را «ریاکارانه» توصیف کرد.

ساعاتی قبل‌تر گزارش شده بود «پاتریارک کیریل»، رهبر معنوی روسیه روز پنجشنبه خواستار برقراری آتش‌بس در اوکراین در روز جشن کریسمس برای مسیحیان ارتدوکس شده بود.

وی در پیامی گفته بود: «اینجانب کیریل، اسقف کلیسای ارتدوکس مسکو و همه روسیه از همه طرف‌های درگیر در این درگیری و کشتار متقابل می‌خواهم از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه تا ساعت ۰۰:۰۰ روز ۷ ژانویه آتش‌بس برقرار کنند تا مردمان ارتدوکس بتوانند در مراسم جشن کریسمس و ولادت حضرت عیسی شرکت کنند.»

آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد «اصطلاحاً آتش‌بس روسیه» نه آزادی و نه امنیت به ارمغان نخواهد آورد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.