Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44751
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 22 ژانویه 2023 - 10:27 |

چین از چارچوب سیاسی فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

چین از چارچوب سیاسی فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

وزیر خارجه چین با تأکید بر اینکه پکن در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند، افزود چین از ایجاد دولت فراگیر و اجرای سیاست‌های معتدل در افغانستان حمایت می‌کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «کین کانگ» وزیر خارجه چین در تماس با «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان اظهارداشت پکن برای توسعه روابط خوب همجواری و همکاری دوستانه بین دو کشور اهمیت زیادی قائل است و همیشه به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

وزیر خارجه چین همچنین تصریح کرد: پکن همواره به انتخاب‌های مستقل مردم افغانستان، به باورهای دینی و مذهبی آن‌ها و به عادات قومی افغانستان احترام می‌گذارد، هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند و هرگز به دنبال منافع شخصی و به اصطلاح حوزه نفوذ در این کشور نیست.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «یو شیائو یونگ» نماینده ویژه چین برای افغانستان، کانگ افزود: پکن از دولت موقت افغانستان در ایجاد یک ساختار سیاسی گسترده و فراگیر، اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه، مبارزه با انواع تروریسم، و حفظ تعاملات دوستانه با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه حمایت می‌کند.

وزیر خارجه چین ادامه داد: پکن با رنج‌های مردم افغانستان همدردی می‌کند و مایل است برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان و بهبود معیشت مردم این کشور کمک‌های بیشتری ارائه کند.

وی همچنین تأکید کرد که پکن برای امنیت پرسنل، مؤسسات و پروژه‌های این کشور در افغانستان اهمیت زیادی قائل است و ابراز امیدواری نمود که طرف افغان تدابیر قوی را برای تأمین اتباع و نهادهای چینی در افغانستان اتخاذ کند.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان نیز در این تماس تصریح کرد  افغانستان هرگز اجازه نخواهد داد هیچ نیرویی از خاک افغانستان برای انجام فعالیت‌هایی که دوستی کابل و پکن  را تضعیف می‌کند و به منافع چین آسیب می‌رساند، استفاده کند.

متقی افزود افغانستان با قاطعیت همه اشکال تروریسم را سرکوب خواهد کرد و اقدامات مؤثری را برای اطمینان از امنیت سازمان‌ها و اتباع چینی اتخاذ خواهد نمود.

وی در ادامه تأکید کرد دولت موقت طالبان به اصل چین واحد متعهد است، از چین در حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی حمایت می‌کند، از ایفای نقش مهم‌تر پکن در امور بین‌المللی و منطقه‌ای استقبال می‌کند و امیدوار است مبادلات و همکاری‌ها با چین تقویت شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.