Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 44833
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 24 ژانویه 2023 - 14:23 |

گام‌های سیاسی کشورهای عربی برای ارتباط با سوریه

گام‌های سیاسی کشورهای عربی برای ارتباط با سوریه

اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص ایجاد راهی برای ارتباط با دولت سوریه بار دیگر پرونده روابط دمشق و سوریه را بر سر زبان انداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر، اظهارات «فیصل بن فرحان»  وزیر امور خارجه عربستان سعودی در خصوص تلاش‌ها برای یافتن راهی با هدف برقراری ارتباط با دولت سوریه و  پیشرفت اقدامات ملموسی برای راه‌حل سیاسی ، بار دیگر پرونده روابط سوریه و عربستان را کانون توجه قرار داده است.

فیصل بن فرحان که اخیراً با  «گیر پدرسن»  نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه  دیدار و در خصوص روند سیاسی دمشق صحبت کرد  در  گفت وگو با خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» از  اقدامات صورت گرفته در این زمینه خبر داد و  گفت  که این امر مستلزم  انجام اقدامات بیشتری است.

اظهارات وزیر امور خارجه عربستان در خصوص روابط با سوریه طبیعتا به طور تصادفی انجام نشد. این اظهارات  به دنبال مجموعه ای از اقدامات برای از سرگیری روابط اعراب به ویژه عربستان با سوریه از جمله سفر اخیر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدارش با «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور اعلام شد.

سفر اخیر وزیر خارجه امارات به دمشق در راستای ازسرگیری روابط اعراب با دمشق و ایجاد یک گشایش سیاسی در روابط دمشق و ریاض بود.

منابع آگاه در خصوص اقدامات اخیر کشورهای عربی برای بهبود روابط با سوریه به روزنامه «الوطن» اعلام کردند که سفر اخیر  وزیر خارجه امارات به سوریه  در چارچوب احیای روابط کشورهای عربی و سوریه به  ویژه روابط دمشق و ریاض انجام شده است. در بیانیه ریاست جمهوری سوریه که به دنبال استقبال بشار اسد از وزیر خارجه امارات اعلام شد، بر اهمیت ازسرگیری روابط دوجانبه میان دو طرف و نقش مثبت امارات در منطقه تأکید شد.

این منابع با اشاره به نقش مهمی که امارات متحده عربی  می‌تواند در  روابط دمشق-ریاض ایفا کند، اعلام کردند که پیام ارسالی وزیر امور خارجه امارات به همتای سعودی خود فیصل بن فرحان ساعاتی پس از سفر به دمشق، یک دلیل مهم دیگری بر تحرکات امارات در این راستا است. گام‌های مثبتی بین دمشق و ریاض قبل از سفر بن زاید برداشته شده است. از جمله این اقدامات سفر «حسام لوقا»، رئیس دستگاه اطلاعات سوریه به ریاض و بیانیه کمیته پیگیری و گفت‌وگوی سیاسی عربستان و مصر بود که ماه گذشته در ریاض برگزار شد و دو کشور بر حمایت از حل سیاسی بحران سوریه و مخالفت با هرگونه تهدیدات برای عملیات نظامی در سوریه تأکید کردند. همچنین پرچم سوریه در خیابان‌های ریاض در جریان نشست سران کشورهای  عربی و چین برافراشته شد. وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که هیچ گونه مخالفت سیاسی برای وارد کردن تولیدات عربستان وجود ندارد با اینکه این یک اقدام اقتصادی است؛ اما ابعاد سیاسی روشنی داشت.

منابع آگاه همچنین اعلام کردند که شاخص‌های سیاسی منتشر شده اخیر از سوی  کشورهای عربی  حاشیه خلیج فارس، از جمله  در خصوص جنگ اوکراین و رابطه با چین، نشان می‌دهد که این کشورها سیاست‌های متفاوتی در قبال آمریکا اتخاذ کرده‌اند  همچنین این کشورها سیاست‌هایی در وهله اول  در راستای منافع سیاسی خود و در وهله دوم ایجاد روابط خوب با دمشق اتخاذ کرده‌اند که احتمالاً یکی از اولویت‌های منافع این کشورها است.

 منابع مذکور اظهارات اخیر  «درک شولت» مشاور وزارت خارجه آمریکا را  درباره وجود اختلافات با عربستان سعودی که به صورت «روشن و صریح» در مورد آن صحبت می‌شود، با اعلام موضع واشنگتن مبنی بر رد هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط با دولت سوریه مرتبط دانستند.

این منابع تاکید کردند:  روسیه از ابتدا میانجیگری میان دمشق و ترکیه را شروع کرد و این کشور مسئول چگونگی  مدیریت آن و تضمین نتایج مطلوب است. کشورهای عربی نیز  نگران هرگونه تحول ممکن  در روابط دمشق و آنکارا  هستند و نمی‌خواهند از این پرونده دور بمانند.

منابع آگاه تصریح کردند: احتمال میزبانی ابوظبی از دیدار سه جانبه وزرای خارجه سوریه، روسیه و ترکیه در حال حاضر مطرح نیست؛  هرچند باب تحرکات سیاسی همچنان تا زمان تحقق اهداف  مورد نظر  باز می‌ماند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.