Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 44526
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, فرهنگی تاریخ انتشار : 09 ژانویه 2023 - 10:18 |

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان
نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان در قم برگزار و با تجلیل از دانشجویان نمونه و نخبه علمی و فرهنگی افغانستانی در جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ با کار خود پایان داد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان دی ۱۴۰۱ در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گشایش یافت و به مدت چهار روز برگزار شد.

در مراسم گشایش نمایشگاه آثار مختلفی از جمله صنایع‌دستی، خوراکی و غذا،  پوشاک و زیورآلات، مشاهیر، آداب و رسوم و … توسط بیش از ۵۰۰ بازدیدکننده اعم از دانشجویان، استادان و مسئولان مورد بازدید قرار گرفت و از کانون علمی فرهنگی تدبیر، کادر اجرایی و عوامل برگزاری این برنامه بابت تلاش‌های انجام شده تجلیل شد.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

روز دوم نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان هم با حضور پرشور و فراتر از انتظار دانشجویان و استادان همراه بود و نزدیک به یک‌هزار نفر از مسئولان، استادان، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و دانشجویان میهمان از دانشگاه‌های مختلف استان قم، فعالان فرهنگی و … از نمایشگاه بازدید کردند و نظر و پیشنهادهای خود را با کادر اجرایی و کارشناسان کانون علمی فرهنگی تدبیر در بخش‌های مختلف نمایشگاه به اشتراک گذاشتند.

حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با حضور در محل برپایی نمایشگاه، بخش‌های مختلف نمایشگاه را مورد بازدید قرار داده و در جریان روند برگزاری، اهداف و فعالیت‌های انجام شده قرار گرفت.

خیری با توجه به توضیحات ارائه شده و پیش‌زمینه‌های موجود، فعالیت‌های اعضای کانون علمی فرهنگی «تدبیر» را بسیار تحسین‌برانگیز، قابل ستایش و کار فاخر فرهنگی نامید.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

دانشجویان افغانستانی دانشگاه قم هم با همکاری روابط عمومی و شورای کانون اندیشه نو و هماهنگی‌های انجام شده با حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در نمایشگاه حضور یافته و در بازدید یکساعته از نمایشگاه با زمینه‌های فرهنگی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و فعالیت‌های کانون علمی فرهنگی تدبیر آشنا شدند.

دانشجویان افغانستانی دانشگاه شهاب دانش قم نیز با همکاری روابط عمومی و شورای کانون پامیر برای بازدید از نمایشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم حضور یافتند و دیدار‌ها و گفت‌وگو‌هایی توسط اعضای شورا‌های مرکزی کانون‌های دانشجویی تدبیر، اندیشه نو و پامیر در حاشیه برگزاری نمایشگاه صورت گرفت.

استقبال از حضور کارشناس امور فرهنگی، کارشناس امور دانشجویان بین‌الملل و سایر مسئولان دانشگاه در نمایشگاه توسط اعضای کادر اجرایی کانون علمی فرهنگی تدبیر مورد توجه بود.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

حضور شخصیت‌های فعال فرهنگی و علمی افغانستانی در استان قم در نمایشگاه نیز مورد توجه کانون علمی فرهنگی تدبیر بوده و گفت‌وگو‌هایی درباره ابعاد مختلف فعالیت‌های دانشجویی و برپایی این نمایشگاه انجام گرفت.

روز سوم از برگزاری نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان با جابه‌جایی مکان برگزاری خود براساس برنامه از پیش اعلام شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم ادامه یافت.

حضور دانشجویان و استادان رشته‌های مختلف علوم پزشکی و علوم پایه در این روز از نمایشگاه، فضا و تجربه متفاوتی را برای اعضای کادر اجرایی کانون علمی فرهنگی تدبیر به ارمغان آورد.

رئیس کنسولی دانشجویان غیرایرانی استان قم با حضور در محل برگزاری نمایشگاه از بخش‌های مختلف و آثار به نمایش گذاشته شده بازدید کرد و ایجاد چنین نمایشگاهی توسط کانون علمی فرهنگی تدبیر را بسیار حائز اهمیت خواند.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

سیدسعید موسوی، رویکرد و دغدغه‌های دانشجویان افغانستانی را سازنده و تعاملات ایجاد شده در این نمایشگاه را بسیار مفید دانست.

مدیریت فرهنگی دانشجویی، رئیس دانشکده علوم پایه، کارشناس امور دانشجویان بین الملل و تعدادی دیگر از مسئولان حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم از نمایشگاه بازدید کردند و نظر خود را با برگزارکنندگان این نمایشگاه به اشتراک گذاشتند.

در چهارمین روز از نمایشگاه، احسان رئیس عبداللهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم و مدیر روابط‌عمومی با حضور در محل برگزاری نمایشگاه از بخش‌های مختلف بازدید کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا مستشاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در این روز از نمایشگاه بازدید و با دانشجویان گفت‌وگو کرد.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

محمدعلی امینی، دبیر مجمع دانشجویان افغانستانی استان قم، استادان دانشکده علوم پزشکی و دانشجویان هم با حضورشان از تلاش‌ عوامل برگزاری نمایشگاه تجلیل کردند.

آخرین روز از نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان همراه با مراسم اختتامیه در جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ کانون علمی فرهنگی تدبیر، برگزار شد.

**اختتامیه جشنواره دانشجویی یاقوت چگونه گذشت؟

جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ کانون علمی فرهنگی تدبیر با محورهای اختتامیه نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان و معرفی و تجلیل دانشجویان افغانستانی نمونه و نخبه علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با حضور علی‌اکبر زارعی مدیر اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین استان قم، محسن پورمند معاون سیاسی امنیتی فرمانداری قم، حسن محبوبی مسئول کمیسیون امور دانشجویی استان قم، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم، دانشجویان و کانون‌های دانشجویی میهمان برگزار شد.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود‌های ملی جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان آغاز شد و دبیر کانون علمی فرهنگی تدبیردر ابتدای برنامه گزارشی از اهداف و روند برگزاری نمایشگاه ارائه کرد.

مرتضی فقیهی، برگزاری نمایشگاه و جشنواره یاقوت سرخ را جزء برنامه‌های مهم کانون علمی فرهنگی تدبیر نامید که زمان و هزینه‌های جانبی بسیاری توسط دانشجویان صرف آن شده است.

رئیس عبداللهی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم هم از عملکرد دانشجویان افغانستانی دانشگاه و اعضای کانون علمی فرهنگی تدبیر قدردانی و به قرابت‌های فرهنگی و وعده تسهیلات بیشتر دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملل اشاره کرد.

علی‌اکبر زارعی مدیر اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین استان قم نیز درباره مهاجرین در استان قم، وجود زمینه‌های پیشرفت و همکاری بیشتر و مهیا‌سازی امکانات و تسهیلات مطالبی بیان کرد.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

سید موسی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کابل نیز با معرفی خود و بخشی از تجربیات شخصی، حول محور‌های تحکیم خانواده و تربیت فرزندان مطالبی بیان کرد.

دانشجویان، مسئولان و اعضای کادر اجرایی حاضر در سالن برگزاری جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ در حرکتی نمادین با یک دقیقه سکوت، نسبت به منع تحصیل دختران در افغانستان اعتراض خود را اعلام کردند و آن را عملی نامشروع و خلاف قوانین اسلامی و حقوق بشری خواندند.

در ادامه این جشنواره مزین به شعرخوانی حمزه محمودی شاعر آیینی و عضو خانه هنری مولانا شد.

ادیب و نویسنده افغانستانی هم به بیان مباحثی درباره قرابت‌ها و پیوند‌های تاریخی و فرهنگی ناگسستنی میان ملت‌های ایران و افغانستان و فارسی‌زبانان پرداخت.

مرتضی شاهترابی با کلام گیرا و شیوای خود بر لزوم حفظ میراث‌های ادبی فارسی‌زبانان تأکید کرد.

پخش سرود، اجرا و مسابقه دانشجویی با حضور فعال دانشجویان و اعضای کادر اجرایی برنامه ادامه یافت و شور و نشاط دوچندانی به جشنواره بخشید.

بخش پایانی این مراسم معرفی و تجلیل دانشجویان نمونه و نخبه علمی و فرهنگی ادامه یافت.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

یک چهارم دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم جزء معدلان الف هستند. این دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی موفق به کسب معدل بالای ۱۷ و رشته‌های غیرعلوم پزشکی موفق به کسب معدل بالای ۱۸ شده‌اند که علاوه بر معرفی، لوح سپاس به آنان اهدا شد. فعالان فرهنگی در زمینه‌های مختلف قرآنی، هنری، تولیدات، اجرا، گویندگی، ورزشی و… معرفی شدند.

از عوامل برگزاری نمایشگاه اشتراکات و تعاملات فرهنگی ایران و افغانستان و جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ نیز تجلیل شد.

دبیر کانون علمی فرهنگی تدبیر درباره اهداف برپایی این نمایشگاه متذکر شد: عمق‌بخشیدن به روابط میان دانشجویان، آشنایی با فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک میان ایران و افغانستان و معرفی و نمایش استعداد‌ها و مهارت‌های دانشجویان افغانستانی دانشگاه جزء اهداف مهم دنبال شده بوده که به خوبی تحقق یافته و رضایت‌مندی بسیاری را جلب کرده است.

فقیهی توضیح داد: تمام این اهداف و دستاورد‌ها در کنار هدف‌های اصلی کانون علمی فرهنگی تدبیر مبنی بر ایجاد انسجام و ارتباطات سازنده میان دانشجویان، شناسایی استعداد‌ها و مهارت‌ها، معرفی دانشجویان نمونه و نخبه، آشنایی با فرهنگ و تمدن کشور افغانستان و … دنبال شده است.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

وی از حضور تعداد زیادی از دانشجویان نمونه و نخبه علمی و فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم خبر داد و برگزاری جشنواره دانشجویی یاقوت سرخ با محور اختتامیه نمایشگاه را معرفی و تجلیل دانشجویان نمونه و نخبه افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عنوان کرد.

آمار کلی بازدید از نمایشگاه براساس برآورد‌های اعضای کانون علمی فرهنگی تدبیر و روابط عمومی کانون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازدیدکننده اعم از دانشجویان، استادان، مدعوین، مسئولان دانشگاه، فعالان علمی و فرهنگی استان قم و دانشجویان دانشگاه‌های دیگر بود.

معاون کانون علمی فرهنگی تدبیر هم تشریح کرد: یکی از اهداف بزرگ جشنواره یاقوت سرخ، معرفی و تجلیل از دانشجویان نخبه‌ علمی و فرهنگی افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود؛ چراکه یک چهارم از دانشجویان افغانستانی واحد قم دانشجوی نمونه و نخبه علمی و فرهنگی هستند.

سید زهیر حیدری تأکید کرد: دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی استعداد‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی دارند که باید بستر پیشرفت آنها را مهیا کرد.

«یاقوت سرخ» حُسن ختام نمایشگاه اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.