Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 44557
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, فرهنگی تاریخ انتشار : 10 ژانویه 2023 - 10:43 |

استانکزی: امری که خلاف شریعت باشد، اطاعت از آن واجب نیست

استانکزی: امری که خلاف شریعت باشد، اطاعت از آن واجب نیست
معین وزارت امور خارجه گروه طالبان به تازگی در یک سخنرانی در محفل فراغت مدرسه‌ای در ولایت لوگر گفته است، که تنها آن عده اوامر حاکم واجب است که مطابق به شریعت باشد.
به گزارش  آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اطلاعات روز، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ای گروه طالبان در اظهاراتی گفته است، که اطاعت از اوامری که مطابق شریعت باشد، برای مسلمانان واجب است. به‌گفته‌ی او، امری که خلاف شریعت باشد، اطاعت از آن واجب نیست.
استانکزی این اظهارات را در یک سخنرانی در یک جمع مطرح کرده است. ویدیوهای سخنرانی او امروز (سه‌شنبه، ۲۰ جدی) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. زمان و مکان ثبت این ویدیو روشن نیست.
او می‌گوید، که در گذشته‌ها حکومت مخالفان خود را با ارتش سرکوب کرد و ارتش می‌دانست که دستور مخالف شرع است؛ اما مخالفت نمی‌کرد.
استانکزی با استناد به روایتی از تعدادی از صحابه پیامبر اسلام که از امر آمرشان سرپیچی کرده، گفت: “از همین معلوم می‌شود که آن اوامر بر کسی واجب می‌شوند که مطابق شریعت باشند. اگر خلاف شریعت باشند، وجوبش نقض می‌شود”.
استانکزی در ادامه‌ی سخنرانی خود درباره‌ی اوامر خلاف شریعت چیزی نمی‌گوید.
او پیش از این در اظهاراتی با بستن دروازه‌های مکاتب به‌روی دختران توسط طالبان مخالفت کرده بود.
استانکزی گفته بود که “آموزش برای زن و مرد فرض مطلق است و برای بستن مکاتب دخترانه دلیل شرعی وجود ندارد”.
خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان در واکنش به صحبت‌های استانکزی گفته بود که آموزش عصری مباح است.
حنفی افزوده بود، که وقتی که “بین مباح و امر امیر تعارض بیاید، حکم امیر واجب است.” منظور از امیر هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان است.
شماری از کارشناسان و عالمان دینی هم منع آموزش و کار زنان را خلاف ارزش‌های اسلامی می‌دانند؛ اما طالبان تأکید دارند که این گروه شریعت را تطبیق می‌کنند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.