Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 44657
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 17 ژانویه 2023 - 11:12 |

بلاتکلیفی صدها دانشجوی افغانستانی در هند

بلاتکلیفی صدها دانشجوی افغانستانی در هند

دفتر مطبوعاتی سفارت افغانستان در هند اعلام کرد با نمایندگان دانشجویان در تماس هستیم و سعی میکنیم با دایر کردن جلسات با دولت هند گفتگو صورت گیرد تا راه حل اساسی برای مشکلات دانشجویان فارغ شده پیدا شود.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از منابع خبری؛ یک دانشجوی افغانستانی که از آکادمی نظامی هند فارغ‌التحصیل شده اما اکنون با پیشینه تحصیلی نظامی در دانشگاه ملکی مصروف تحصیل است به رسانه ها گفت: تنها آرزوی ما این بود که بعد از فارغ‌التحصیلی به کشورمان برگردیم و خدمت کنیم که متاسفانه نشد.
وی که نخواست نامش فاش شود افزوده است: در جریان دوره آموزشی و پس از سرنگونی دولت قبلی، دولت‌های هند و امریکا به ما قول داده بودند که کمک‌های لازم را به ما ارائه خواهند کرد. دولت هند گفته بود که بعد از فارغ‌التحصیلی زمینه‌های بیشتر تحصیل را فراهم خواهند کرد، متأسفانه چنین نشد. ما در وضعیت بسیار بدی بودیم و خانواده‌های ما نیز در افغانستان با وضعیت اقتصادی بسیار بدی روبرو هستند، شغلی نیست و برای آنچه آمده بودیم و درس خوانده بودیم به آن نرسیدیم و اکنون در مسیری هستیم که نتیجه مشخص نیست.”
او خاطر نشان کرد که ۱۸ ماه در هند دروس نظامی را آموزش دیده است.

دانشجویان کشور که در هند از کورس‌های نظامی فارغ شده اند ادعا می‌کنند که سفارت افغانستان به آن‌ها گفته است که دولت هند جز خرید تکت رفتن به افغانستان نمی‌تواند به آن‌ها کمک دیگر کند.
اما دفتر مطبوعاتی سفارت افغانستان در هند در پیامی به رسانه ها گفت: “ما با نمایندگان دانشجویان نظامی در تماس هستیم، اقدامات لازم برای مرحله اول انجام شده است و ما همچنان در حال برگزاری جلسات هستیم تا با دولت هند گفتگو شود، راه حل اساسی برای مشکلات این دانشجویان ایجاد شود.”

بر اساس اطلاعاتی که دفتر مطبوعاتی سفارت افغانستان در هند به رسانه ها اشتراک گذاشته است، ۱۷۰ افسر اردوی ملی، بریدمنان و دانشجویان در دانشگاه‌ها و اکادمی‌های نظامی هند شامل بودند که ۱۱۷ نفر از آن‌ها هنوز در هندوستان به آموزش غیر نظامی و نظامی مشغول اند. ۱۸ دانشجو که واجد شرایط تحصیلی بودند برای ادامه تحصیلات در بورسیه آی سی سی آر وزارت امور خارجه هند پذیرفته شدند و از نوامبر ۲۰۲۲ بدینسو به ادامه تحصیل مصروف اند.
سفارت افغانستان در هند می‌گوید که حکومت هند میکانیزم حمایت از دانشجویان نظامی را در شرایط خاص تایید کرده و به کمک‌های خود ادامه می‌دهد. به ویژه به نیازهای صحی و درمانی آنها پرداخته و توجه کرده است.

گفتنی است که ۵۳ تن از دانشجویان نظامی افغانستان که تحصیلات خود را در هندوستان به پایان رسانده بودند، به افغانستان بازگشته اند که پیش از این امارت اسلامی گفته بود که به این افسران زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.