Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 44552
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 10 ژانویه 2023 - 8:35 |

حواله پول افغانها به پاکستان سه برابر شده است

حواله پول افغانها به پاکستان سه برابر شده است

شمار زیادی از افغانستانی های مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا برای حمایت مالی اعضای خانواده‌هایشان، به پاکستان پول می‌فرستند و برخی خانواده‌های پناهجویانی که از افغانستان به پاکستان رفته‌اند با این پول کمک خرج زندگی می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ بر اساس آمار رسمی ‌پاکستان پس از بازگشت طالبان به قدرت، حدود ۲۵۰ هزار افغان به پاکستان پناه برده‌اند. این تعداد علاوه بر بیش از ۱/۵ میلیون مهاجری که سال‌هاست در این کشور زندگی می‌کنند.
آمار دقیق پولی که از این طریق شهروندان افغانستان وارد چرخه اقتصادی پاکستان می‌کنند، مشخص نیست، اما چند صراف به بی‌بی‌سی گفتند در یک سال اخیر میزان حواله پول توسط افغانها به پاکستان «سه تا چهار برابر» افزایش یافته است.

یک صراف در لندن به بی‌بی‌سی گفت: «اخیرا انتقال پول توسط افغانهای مقیم بریتانیا به پاکستان افزایش یافته است. مشتریان ما می‌گویند خانواده و دوستانشان به پیشاور یا اسلام‌آباد نقل مکان کرده‌اند و برای تامین مصارف آنها نسبت به گذشته حالا باید پول بیشتری ارسال کنند».
این صراف افزود: «جدول حواله‌های ما در شش ماه گذشته نشان می‌دهد که میزان حواله پول توسط افغانها به پاکستان سه برابر افزایش یافته است. اکثر مشتریان افغان ما مشغول کارهای روزمره هستند مانند تاکسی‌رانی. آنها گفته‌اند حالا باید هر روز تا ۳ ساعت بیشتر کار کنند تا بتوانند به اعضای خانواده شان در پاکستان کمک کنند».

در اوایل سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی دولت پیشین افغانستان گفته بود افغان‌هایی که در خارج از کشور کار و زندگی می‌کنند سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار به خانواده‌هایشان به افغانستان می‌فرستند، حالا اما یک بخش این پول به جای افغانستان به پاکستان روان می‌شود.

«در پاکستان بدون هیچ درآمدی زندگی می‌کنیم»
در همین حال، یک زن افغان که نخواست هویتش فاش شود، می‌گوید خانواده ۸ نفره آنها به امید اینکه در کشورهای اروپایی پناهنده شوند، حالا در اسلام آباد به سر می‌برند، و با کمک خرجی که برادرش ماهانه از اروپا می‌فرستد، زندگی می‌کنند.
او گفت: «در افغانستان کار می‌کردم و درآمد خوبی داشتم. حالا که در پاکستان زندگی می‌کنیم، هیچ درآمدی نداریم. تنها برادرم که در یکی از کشور های اروپایی زندگی می‌کند به ما پول روان می‌کند. ده‌ها خانواده دیگر را می‌شناسیم که در وضعیت مشابه قرار دارند.»
داستان این زن روایت یکی از دها هزار شهروند افغانستان است که پس از بازگشت طالبان به قدرت به پاکستان پناه برده اند.
او افزود که تا چند ماه قبل ماهانه تا ۴۰۰ دلار مصارف داشتند، اما حالا به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت‌های مواد اولیه، مصرف ماهانه‌شان حدود۷۰۰ دلار شده است.

شفیع‌الله منگل، عضو اتحادیه صرافان در کابل نیز به بی‌بی‌سی گفت هر شهروند افغان که اخیرا به پاکستان رفته در یک ماه حداقل ۲۰ هزار روپیه (واحد پول پاکستان) خرج دارد.
آقای منگل گفت: «بر اساس معلومات ما، به دلیل مشکلات اقتصادی در پاکستان، هزینه ها به اوج رسیده است و یک شهروند افغان حداقل ۲۰ هزار کلدار مصرف دارد.»
او افزود «بر اساس معلومات ما بستگان افرادی که به پاکستان رفته‎‌اند از جمله برادر، ماما (دایی) یا دیگر اعضای خانواده‌شان که در کشور های دیگر کار و زندگی می‌کنند، پول می‌فرستند».

قصیر افرید، سخنگوی کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این مورد به بی‌بی‌سی گفت: «بر اساس آمار دولتی، پس از اگست سال ۲۰۲۱، حدود ۲۵۰ هزار افغان به پاکستان آمده اند. این رقم می‌تواند بیشتر هم باشد. این افراد در ایالت‌های مختلف و در اسلام آباد زندگی می‌کنند.»
آقای افرید می‌گوید «هنوز تصمیم پاکستان در مورد این افراد روشن نیست و در بین آنها افرادی هستند که زندگی‌شان در خطر است. در این زمینه ما با حکومت مشغول گفتگو هستیم تا در مورد سرنوشت آنها یک میانیزمی ‌در نظر گرفته شود تا ما بتوانیم به آنها کمک کنیم».

به باور کارشناسان اقتصادی، افزایش انتقال پول توسط افغانها به پاکستان یک عقبگرد برای اقتصاد افغانستان است و این روند به دلیل وضعیت کنونی در افغانستان و حضور صدها هزار مهاجر و پناهجوی افغان در پاکستان احتمالا تا سال‌ها ادامه خواهد یافت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.