Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 44742
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 21 ژانویه 2023 - 20:10 |

محکومیت گسترده اهانت به قرآن و پاسخ سوئد

محکومیت گسترده اهانت به قرآن و پاسخ سوئد

کشورهای عربی و اسلامی اقدام راسموس پالودان، سیاستمدار افراطی دانمارکی در آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم، پایتخت سوئد را محکوم کردند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از عربی ۲۱، وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای ضمن رد و محکوم کردن این اقدام که به نفرت و خشونت دامن می‌زند و همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید می‌کند، تأکید کرد: اشاعه و تقویت فرهنگ صلح و پذیرش دیگران، افزایش آگاهی نسبت به ارزش‌های مشترک، تقویت ارزش‌های تساهل و رد افراط‌گرایی، عدم مدارا و ایجاد نفرت، یک مسئولیت جمعی است که همه باید به آن پایبند باشند.

موضوع قاطع عربستان علیه قرآن‌سوزی

وزارت امور خارجه عربستان نیز به نوبه خود نسبت به اجازه مقامات سوئدی به یک شخصیت افراطی برای سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم اعتراض و آن را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای بر موضع قاطع این کشور در رد این اقدام و اهمیت گسترش ارزش‌های گفت‌وگو، مدارا و همزیستی و رد نفرت و افراط‌گرایی تأکید کرد.

کویت هشدار داد

شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت اقدام به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

وزیر خارجه کویت هشدار داد که اینگونه اقدامات احساسات مسلمانان را در سراسر جهان تحریک می‌کند و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌‌های خود برای متوقف کردن چنین اقدامات غیرقابل قبولی عمل کند.

واکنش علمای فلسطین

در همین زمینه، هیئت علمای فلسطین تأکید کرد که اهانت به قرآن کریم توهین به مقدسات مسلمانان است و این تخلف را نمی‌توان تحت عنوان آزادی‌های عمومی قرار داد.

این هیئت از علما، سیاستمداران و اصحاب رسانه مسلمان خواست تا تدابیر و مواضعی اتخاذ کنند که نشان‌دهنده جایگاه کتاب خداوند در بین مسلمانان باشد.

سوئد پاسخ داد

وزیر امور خارجه سوئد نیز در واکنش به انتقادهای شدید جهانی به دلیل صدور مجوز برای اهانت به مقدسات مسلمانان در پایتخت این کشور، در توئیتر نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز اسلام‌هراسانه، وحشتناک است.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه این کشور شنبه شب در توئیتر خود نوشت: اقدامات تحریک‌آمیز اسلام‌هراسانه، وحشتناک است.

وی افزود: سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار است، اما این به معنی حمایت من یا دولت سوئد از نظراتی که در بستر آزادی بیان مطرح می‌شود، نیست.

ایران محکوم کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی را که این بار در سوئد رخ داد، قویا محکوم کرد.

ناصر کنعانی روز شنبه گفت: متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط گرا و تندرو را در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و به‌رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.

مطالبه پاکستان

پاکستان هم هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را قویا محکوم و از مقامات این کشور جلوگیری از اقدامات اسلام‌هراسانه و احترام به احساسات مسلمانان جهان را مطالبه کرد.

وزارت امورخارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اسلام‌آباد نگرانی‌های جدی خود را به مقامات سوئد منتقل کرده و ما از آنها می‌خواهیم که مراقب احساسات مردم پاکستان و مسلمانان در سراسر جهان باشند و برای جلوگیری از اقدامات اسلام‌هراسانه گام بردارند.

در این بیانیه آمده است: جامعه بین‌الملل باید عزمی مشترک علیه اسلام‌هراسی، بیگانه‌هراسی، عدم تحمل و تحریک به خشونت بر اساس مذهب یا اعتقاد نشان دهد و برای ارتقای هماهنگی بین ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز همکاری کند.

انصارالله یمن: اتخاذ موضع قاطع در برابر هتک حرمت مقدسات اسلامی

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن توهین به قرآن کریم در سوئد، خواستار اقدام مسلمانان جهان برای دادن پاسخی قاطع به این اقدام شد.

در بیانیه دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن آمده است: ما سوزاندن قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را اقدامی خصمانه علیه اسلام و مسلمانان می‌دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات خصمانه علیه مقدسات اسلامی نشان از میزان ورشکستی اخلاقی و سیاسی دولت‌های غربی دارد.

انصارالله یمن دولت سوئد را مسئول پیامدهای اهانت به مقدسات مسلمانان دانسته و تأکید کرد آنچه که رخ داده چهره غیر مسئولانه‌ای از کشوری نشان می‌‎دهد که اجازه چنین کارهایی را می‌دهد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.