Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 44617
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 15 ژانویه 2023 - 18:11 |

منطقه آزاد سیستان عامل توسعه تجارت با کشور افغانستان

منطقه آزاد سیستان عامل توسعه تجارت با کشور افغانستان
مدیر اجرایی منطقه آزاد سیستان با بیان اینکه این منطقه ظرفیت‌های متعدد طبیعی و زیرساختی مناسب برای توسعه تجارت با کشور افغانستان دارد، از تداوم روند توسعه آن خبر داد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از اقتصاد۲۴، محمدرضا واعظی پور، با اشاره به این که منطقه آزاد سیستان تنها منطقه آزادی است که در شرق کشور و در همسایگی با کشور افغانستان واقع شده است، گفت: منطقه آزاد سیستان ۲۱ هزار هکتار وسعت دارد و بر همین اساس در میان ۷ منطقه آزاد جدید کشور به عنوان دومین منطقه وسیع شناخته می‌شود.

واعظی پور با بیان اینکه این منطقه از دو محدوده مستقل تشکیل شده است افزود: یک قسمت از این منطقه آزاد از مرز رسمی میلک آغاز می‌شود و تا فرودگاه بین المللی زابل امتداد پیدا می‌کند و قسمت دیگر از دهستان سه کوهه شروع و با در بر گرفتن اراضی شهر جدید رامشار و منطقه ویژه اقتصادی رامشار تا محدوده شهر سوخته با قدمتی پنج هزار ساله ادامه می‌یابد.

وی گفت: رامشار شهری است که ظرفیتی ۶۰ هزار نفره دارد و علاوه بر این ۳۱ روستا نیز در محدوده منطقه آزاد سیستان هستند.

مدیر اجرایی این منطقه ، با اشاره به همسایگی منطقه آزاد سیستان با کشور افغانستان، وجود فرودگاه با مرز رسمی هوایی در محدوده منطقه آزادسیستان، راه آهن و بزرگراه چابهار-میلک-سرخس گفت: این زمینه ها، امکان ایجاد پایانه حمل ترکیبی سه وجهی در منطقه را فراهم و ضرورت ایجاد شهر لجستیک در این منطقه را دوچندان می‌کند.

واعظی پور افزود: البته در سند آمایش لجستیک کشور، مرز میلک به عنوان مرزلجستیکی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: وجود دو منطقه آزاد در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان یعنی منطقه آزاد سیستان در شمال و منطقه آزاد چابهار در جنوب بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، زمینه مناسب و منحصر بفردی به استان سیستان و بلوچستان برای رشد و توسعه و همچنین شرق کشور را فراهم کرده است.

مدیر اجرایی این منطقه گفت: در منطقه آزادسیستان و در مرز رسمی میلک و در حال حاضر علاوه بر استقرار گمرک و مرزبانی و استاندارد و سایر دستگاه‌های متولی در حوزه صادرات و واردات، بازارچه مرزی نیز فعال بوده و هم اکنون حجم مبادلات قابل توجهی با کشور همسایه دارد.

واعظی پور افزود: اساسنامه منطقه آزاد سیستان در ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ به عنوان منطقه آزاد نسل سوم به تایید شورای نگهبان رسیده و ان شالله پس از ابلاغ و تشکیل سازمان مسئول منطقه آزادسیستان، امکان صدور مجوز‌های لازم برای حضور سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان در منطقه فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه مشاور انجام مطالعات طرح جامع منطقه آزادسیستان انتخاب و فعالیت خود را شروع کرده است افزود: انتظار داریم در زمان تعیین شده این طرح به عنوان سند اصلی توسعه منطقه آزادسیستان به تایید شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برسد.

مدیر اجرایی این منطقه افزود: همزمان انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی منطقه هم در دست اقدام هست تا هرچه سریعتر امکان واگذاری زمین و شروع فعالیت‌های اقتصادی و تجاری و انباردادری در منطقه فراهم شود.

واعظی پور با اشاره به مکاتبات و جلسات با ادارات منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک استان برای تعیین تکلیف اراضی ملی منطقه گفت: در حال تهیه صورتجلسه نقل و انتقال و تغییر مالکیت این اراضی هستیم.

وی بابیان اینکه اراضی دولتی بر اساس مصوبه قانونی و تفاهمات صورت گرفته به نام سازمان منطقه آزاد سیستان تغییر نام خواهند یافت افزود: استفاده از ظرفیت و فناوری‌های نوین و هوشمند سازی فعالیت‌ها جزو اولویت‌های توسعه این منطقه آزاد منطقه و انتظار داریم در افق پنج ساله همه فعالیت‌های این منطقه بر بستر اینترنت و با تکیه برهوشمند سازی فعالیت‌ها آماده شود به همین دلیل عنوان منطقه آزاد هوشمند خلاق را برای این افق در نظر گرفتیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.