Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 44404
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 05 ژانویه 2023 - 14:17 |

نگاهی به وضعیت مسلمانان جهان در سال ۲۰۲۲

نگاهی به وضعیت مسلمانان جهان در سال ۲۰۲۲

اسلام و مسلمانان در سال ۲۰۲۲ در مسائل و حوزه‌های گوناگونی در تحولات جهانی تأثیرگذار بودند که برپایی موفقیت‌آمیز و با کیفیت جام جهانی قطر از موفقیت‌های ارزنده جهان اسلام در سال گذشته میلادی محسوب می‌شود.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از Patheos، رخدادهای سال ۲۰۲۲ در حوزه‌های مختلف زندگی مسلمانان جهان به مانند گذشته تأثیرگذار و برجسته بود. به نوعی می‌توان گفت که سال ۲۰۲۲ میلادی از منظر جهانی و از دیدگاه مسلمانان، سال آشفتگی و سال پیروزی برای مسلمانان بود. جنگ در اوکراین و رخدادهای خاورمیانه در مرکز صحنه قرار گرفت. افزایش اسلام‌هراسی به‌ویژه در هند و فرانسه ادامه یافت.

 اسلام‌هراسی رو به رشد

در هند، اعتراضات در اوایل ژانویه پس از آن آغاز شد که یک کالج دولتی زنان در شهر ساحلی «اودوپی» دانش‌آموزان مسلمان را که حجاب داشتند از کلاس‌های درس منع کرد و گفت که حجاب بخشی از لباس مدرسه نیست. ماه بعد، مسکان خان، دانش‌آموزی که پس از گفتن «الله اکبر» به گروهی از مردانی که او را به خاطر داشتن حجاب سرزنش کردند، تیترهای بین‌المللی را به خود اختصاص داد. این چهره در مورد انتخاب لباسش می‌گوید: «این برای ما فراتر از نماد اسلام است. نماد عزت نفس ماست.»

سازمان ملل ۱۵ مارس را روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی اعلام کرده است. این روز که توسط پاکستان پیشنهاد شد روزی است که در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مرد مسلح برتری‌طلب سفیدپوست وارد دو مسجد در «کرایست‌چرچ» نیوزیلند شد و ۵۱ نفر را کشت و ۴۰ نفر را مجروح کرد.

زمانی که رهبر دانمارکی حزب راست افراطی «Stram Kurs» یک نسخه از قرآن را در یک منطقه پرجمعیت مسلمان در سوئد سوزاند، دانمارک و سوئد به اقدامات اسلام‌هراسانه عمومی خود به نام «آزادی بیان» ادامه دادند.

در کانادا، که عموماً جامعه‌ای بازتر و بردبارتر شناخته می‌شود، پنج مسلمان در تیراندازی در حومه تورنتو در «اسکاربورو» مجروح شدند. آن‌ها تازه نماز تراویح ماه مبارک رمضان را تمام کرده بودند.

با بازگشت به هند، پایتخت اسلام‌هراسی جهان تحت حکومت ملی‌گرای مودی، ۲۰ مغازه متعلق به مسلمانان در دهلی نو تخریب شد. تخریب‌ها در نهایت پس از دستور دادگاه عالی متوقف شد.

در فرانسه، به عنوان بخشی از سرکوب مسلمانان، دو مدرسه اسلامی در شهر «مون پولیه» تعطیل شدند. یک قانون بحث برانگیز در سال ۲۰۲۱ در فرانسه به دلیل هدف قرار دادن مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت. این در حالی است که حدود ۲۵ مسجد در این کشور به دلایل مختلف بسته شده است.
نگاهی به وضعیت مسلمانان جهان در سال 2022
در سالی پر از حوادث ناگوار، قتل شیرین ابوعاقله برجسته شد. این روزنامه‌نگار کهنه‌کار فلسطینی ـ آمریکایی، در ۱۱ می هنگام گزارش حمله نظامیان صهیونیست در کرانه باختری کشته شد. رژیم صهیونیستی در ۵ سپتامبر پذیرفت که یکی از نظامیانش به احتمال زیاد این خبرنگار را پس از اشتباه گرفتن او با یک تظاهرات‌کننده، هدف گلوله قرار داده است. این در حالی بود که ابوعاقله یک جلیقه ضد گلوله با علامت «رسانه» و کلاه آبی به سر داشت که در کمپ پناهندگان جنین به سرش شلیک شد.

سیاست و زندگی اجتماعی مسلمانان آمریکا

شهر «همترامک» در میشیگان، نخستین شهردار مسلمان خود، عامر غالب، همراه با آدام آلبارماکی، آماندا جاکوفسکی و خلیل رفایی، که نخستین شورای تمام مسلمان شهر را تشکیل می‌دهند به خود دید.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نخستین زن مسلمان را به عنوان قاضی فدرال در ناحیه شرقی نیویورک معرفی کرد. نصرت چادوری، مدیر حقوقی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در ایلینوی است. او دومین قاضی فدرال مسلمان آمریکایی پس از زاهد قریشی است. قریشی نخستین قاضی فدرال مسلمان آمریکایی در تاریخ ایالات متحده است.
نگاهی به وضعیت مسلمانان جهان در سال 2022
سیف الله پاراچا، هفتاد و پنج ساله، مسن‌ترین زندانی زندان گوانتانامو، آزاد شده و به پاکستان بازگردانده شد. او از سال ۲۰۰۳ مظنون به ارتباط با القاعده بود، اما هرگز به جرمی متهم نشد! این تنها زندانی نیست که بدون هیچ گونه اتهام یا مدرکی مبنی بر تخلف و بدون توانایی استخدام وکیل در این زندان بدنام نگهداری می‌شود.

موفقیت زنان مسلمان

زنان مسلمان آمریکایی هم موفقیت‌های برجسته‌ای داشتند. هاشمه حسن، بخشی از تیمی بود که به توسعه تلسکوپ فضایی «هابل» کمک کرد تا تصاویر تاریخی از کیهان را ثبت کند. در یک رویداد زنده در ۱۲ جولای، ناسا تصاویر گرفته شده از تلسکوپ را منتشر کرد. این به دانشمندان اجازه می‌دهد تا در مورد چرخه زندگی ستارگان، کهکشان‌ها و سیارات اکتشافاتی داشته باشند و از این اطلاعات برای درک جهان در حال انبساط استفاده کنند. حسن بخشی از کمیته‌ای بود که اشیایی را برای تصویربرداری این تلسکوپ، که نشان می‌دهد این ابزار قدرتمند برای پیشبرد علم آماده هستند، شناسایی و انتخاب کرد.

بازگشت حجاج به سرزمین وحی

نخستین گروه از زائران حج از خارج از عربستان سعودی در دو سال گذشته از اندونزی وارد شدند. سفر زائران خارجی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع شد.

موفقیت‌های ورزشی مسلمانان

در حوزه ورزش نیز جام جهانی فوتبال در قطر برگزار شد. این نخستین بار بود که یک کشور مسلمان و عربی میزبان پربیننده‌ترین ورزش جهان بود. اسلام‌ستیزان از این فرصت استفاده کردند و در مورد ممنوعیت محدود الکل، وضعیت حقوق زنان، حقوق دگرباشان جنسی و همچنین مرگ و آزار کارگران مهاجری که زیرساخت بازی‌ها را از سال ۲۰۱۰ ساخته بودند، بحث و جدل ایجاد کردند.

نگاهی به سال 2022 در دنیای اسلام

در این میان تیم مراکش بود که تاریخ‌ساز و تبدیل به نخستین کشور مسلمان و عربی شد که جواز حضور در نیمه نهایی جام جهانی فوتبال قطر را به دست آورد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.