Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 44543
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 09 ژانویه 2023 - 15:27 |

وزارت امورخارجه ایران: هیچ تحول جدیدی در وضعیت سفارت افغانستان در تهران رخ نداده است

وزارت امورخارجه ایران: هیچ تحول جدیدی در وضعیت سفارت افغانستان در تهران رخ نداده است
به دنبال برخی گزارش‌ها در مورد درخواست امارت اسلامی افغانستان برای تغییر سرپرستی سفارت کشور در تهران، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تکذیب هر نوع تحول جدید در این مورد، گفته است که هیچ تحولی در وضعیت سفارت «جمهوری اسلامی افغانستان» در تهران رخ نداده است.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه، ۱۹ جدی/ دی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران پیرامون برخی گزارش ها و ادعاها در مورد تغییر سرپرستی سفارت افغانستان در تهران گفت: “هیچ تحولی تاکنون در این ارتباط رخ نداده، سفارت جمهوری اسلامی افغانستان کما فی السابق در جمهوری اسلامی ایران و در تهران فعال است و در همان چهارچوب(گذشته)، روابط و مناسبات میان این سفارت و وزارت خارجه برقرار است و تحول جدیدی در این رابطه رخ نداده است”.
البته وی خاطرنشان کرد، این‌که جابجایی‌هایی در کادر دیپلماتیک صورت بگیرد، در چهارچوب‌های دیپلماتیک بررسی می شود و مبتنی بر وضعیت مناسبات میان دو کشور در این زمینه اقدام لازم صورت خواهد گرفت، اما در شرایط کنونی تغییری در این رابطه رخ نداده است.
پیش از این نیز به دنبال انتشار برخی گزارش‌های ضد و نقیض در مورد وضعیت سفارت کابلدر تهران، یک منبع آگاه در این سفارت در گفت‌وگو با خبرنگار آوا، موضوع تعیین سرپرست جدید برای سفارت افغانستان در تهران را صرفا تصمیم کابل خواند و گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این مورد تصمیمی نگرفته‌اند؛ به همین دلیل این سفارت با رهبری و مدیریت کنونی به روی هموطنان مهاجر باز بوده و همانند گذشته به فعالیت عادی خود ادامه می دهد.
روز سه شنبه، ۱۳ جدی یک منبع رسانه‌ای از تعیین فضل محمد حقانی از سوی امارت اسلامی به عنوان سرپرست جدید این سفارت خبر داد، اما دیپلمات ها حاضر نشدند سفارت را به او بسپارند. این رسانه ادعا کرده این تصمیم در پی توافق وزارت امورخارجه امارت اسلامی با حسن کاظمی قمی، سرپرست جدید سفارت ایران در کابل انجام شده است؛ حقانی در تهران بوده و تلاش دارد سفارت افغانستان را تصاحب کند. خبرگزاری فارس ایران نیز، گزارش دیگری را بر پایه شنیده‌ها منتشر کرده که گویا یک دیپلمات دیگر از داخل سفارت افغانستان به عنوان سرپرست جدید معرفی شده است. این در حالی است که فضل محمد حقانی، سکرتر اول فعلی سفارت افغانستان در تهران است.
اما یک منبع آگاه و مطمئن در داخل سفارت کابل در تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار آوا، تأیید کرد که بحث تعیین سرپرست جدید برای این سفارت، موضوعی است که در کابل مطرح شده و نامه‌ای در این زمینه به سفارت افغانستان در تهران ارسال شده که مورد پذیرش دیپلمات ها و کارمندان این سفارت قرار نگرفته است.
به گفته این منبع، این یک موضوع تازه بوده که وزارت امورخارجه امارت اسلامی در کابل مستقیما به سفارت کابل در تهران اطلاع داده، به همین خاطر، هنوز موضع وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این مورد مشخص نیست و تصمیمی از سوی این کشور در مورد تحویل دهی‌ سفارت افغانستان گرفته نشده است.
این منبع موضوع ادعا شده در مورد توافق احتمالی حسن کاظمی قمی، سرپرست جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه ریاست جمهوری این کشور برای افغانستان را با وزارت امورخارجه امارت اسلامی، رد و تکذیب کرده است.
از این‌رو، به گفته این منبع، فعالیت در سفارت افغانستان در تهران با رهبری و مدیریت کنونی و به صورت عادی ادامه دارد.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.