Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 45358
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 19 فوریه 2023 - 1:03 |

توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی بین روسیه و افغانستان

توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی بین روسیه و افغانستان

از روز دیپلومات در ۱۰ فبروری در روسیه تجلیل به عمل آمد. این مناسبتی مهم برای سیاست خارجی روسیه است که حفظ صلح و ثبات در صحنۀ بین المللی را بطور سنتی هدف خود قرار داده است.

ما برای افغانستان در این زمینه جایگاه خاص قائل میباشیم. روسیه بعنوان اولین کشور در جهان، در سال ۱۹۱۹ میلادی استقلال افغانستان را برسمیت شناخت. این امر تهداب مناسبات دو جانبه بین روسیه و افغانستان را پایه گذاری نموده که بر اصول حسن همجواری و همکاری ها استوار میباشد.

صرف نظر از اینکه فراز و نشیب های در مناسبات بین روسیه و افغانستان مشاهده میشود، ولی روابط بین دو کشور ناگسستنی باقی مانده است. این روابط همین اکنون هم محفوظ اند. پس از استیلای طالبان بر کابل و زمانیکه مامورین دپلوماتیک بعضی کشورهای متحد حکومت قبلی کابل را ترک کردند، روسیه حضور دپلوماتیک خود را در کابل حفظ کرد و دیپلمات‌های جدیدی را با موافقۀ حکومت موجود تعیین نمود.

روسیه سیاست کمک به برقراری افغانستان آرام، مستقل و عاری از تروریزم و مواد مخدر را دنبال می نماید. البته ما در این امر تنها نیستیم و شرکت فعال سایر بازیگران منطقوی در فارمت های چند جانبه در خصوص موضوع افغانستان نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار میباشد؛ که شامل فارمت هایی است که بنابر ابتکار روسیه راه اندازی میشوند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، یک سلسله اقدامات مهم بین المللی صورت گرفتند – سومین کنفرانس وزارت امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان، نشست تاشکند پیرامون مسایل امنیتی و انکشاف اقتصادی در افغانستان و جلسات در چهارچوب سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی و «گروپ ۳ توسعه یافته». در این‌ میان نشست فارمت مسکو در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در خصوص جستجوی اجماع منطقوی راجع به موضوع افغانستان از اهمیت خاص برخوردار میباشد.
تلاش های دیپلماتیک روسیه در راستای حل و فصل موضوع افغانستان، با اتخاذ گامهای عملی در صحنۀ بین المللی صورت پذیرفته است.

همکاری ها در بخش های بشردوستانه، فرهنگی و تحصیلی ادامه دارند. طی سال گذشته، یک سلسله اقدامات جهت عمومیت دادن زبان روسی و فرهنگ مردم روسیه انجام شدند، ۳۶۵ نفر از جوانان افغان با دریافت بورسیه های دولتی روسیه، شامل نهادهای تحصیلی شدند. و در سال ۲۰۲۳ میلادی، این سهمیه به ۵۰۰ بورسیه افزایش یافته است. ورزشکاران جوان از افغانستان در بازی های ورزشی در چهارچوب هفتمین بازی های ورزشی در ولادی‌وستوک شرکت کرده و برای شرکت در مسابقات آمادگی میگیرند که از سوی روسیه سازماندهی میشوند.

طی سال های طولانی همکاری، بیشتر از ۱۴۰ پروژۀ زیربنایی با کمک متخصصین اتحاد شوروی در افغانستان احداث گردیده اند. نتایج مثبت در انکشاف روابط اقتصادی دوجانبه در مرحلۀ کنونی نیز بدست آمده اند. طی ۱۰ ماه سال ۲۰۲۲ میلادی، حجم کالاهای تجارتی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی تا ۱۵۷،۷ میلیون دالر، ٪۳۹ افزایش را نشان میدهد.

یک هیئت از ادارات مختلف روسیه در ماه مارچ سال ۲۰۲۲ میلادی از کابل بازدید بعمل آورد. این هیئت دورنماهای انکشاف همکاری ها در عرصه های انرژی، ترانسپورت، استخراج معادن و زراعت را مورد بحث قرار داد. در مدت سفر متقابل هیئت افغانستان به روسیه به ریاست نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت کشور در ماه اگست سال ۲۰۲۲ میلادی، مسئله انتقال یک میلیون تُن پطرول، یک میلیون تُن دیزل، ۵۰۰ هزار تُن گاز و ۲ میلیون تُن گندم به افغانستان مورد بحث قرار گرفت. باین ترتیب، سهم روسیه در اقتصاد افغانستان افزایش یافته، وضعیت بازار مواد غذایی را ثابت نگه داشته و نتیجتا پیامدهای منفی ناشی از بحران انسانی را کاهش میدهد که در نتیجۀ تصمیم امریکا مبنی بر منجمد کردن سرمایه های افغانستان بمیان آمده اند.

ما بر این باور هستیم که مسئولیت اساسی در قبال بازسازی اجتماعی و اقتصادی افغانستان به عهدۀ ایالات متحدۀ امریکا میباشد و روسیه نسبت به وخامت اوضاع اوضاع بشری در افغانستان با بی اعتنایی برخورد نکرده و صدها تُن کمک های بشری، متشکل از مواد غذایی و دارویی را در اختیار مردم افغانستان قرار داده است.

تاریخ غنامند حسن همجواری و همکاری های هر دو کشور با اهداف و برخورد های مشترک نسبت به بعضی چالش ها و تهدیدات معاصر تکمیل میگردد. روسیه و افغانستان در رابطه با ریشه کن کردن تروریزم بین المللی و تندروی، مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری و کاهش اهرم فشار تحریم‌ها در قبال دولت ها توافق نظر دارند و همچنین روسیه با تمام کشورهایی که در سیاست خارجی خود در صحنه های بین المللی استقلال عمل دارند همکاری متقابل دارد.

دمیتری ژیرنوف- سفیر جمهوری فدراسیون روسیه در افغانستان
آژانس خبری صدای پامیر – کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.