Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 45381
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 19 فوریه 2023 - 10:57 |

خرید ۸۰۰ میلیون دلاری سلاح‌های اسرائیلی از سوی کشورهای عربی

خرید ۸۰۰ میلیون دلاری سلاح‌های اسرائیلی از سوی کشورهای عربی

یک خبرنگار اسرائیلی فاش کرد که برخی کشورهای عربی که توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را امضا کردند ۸۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی از این رژیم خریداری کرده‌اند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از عربی ۲۱، یک خبرنگار اسرائیلی فاش کرد که رژیم صهیونیستی تجهیزات اطلاعاتی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به سه کشور مراکش، بحرین و امارات فروخته است.

دان آرکین، خبرنگار نظامی مجله «اسرائیل دیفنس» فاش کرد که وزارت جنگ اسرائیل تخمین می‌زند که صادرات تجهیزات نظامی این رژیم به کشورهای عربی که با آنها توافق نامه‌های عادی سازی در سال ۲۰۲۲ منعقد کرده‌اند، از یک میلیارد دلار فراتر رفته است.

بنابر این گزارش، علاوه بر فروش محصولات مرتبط با صنایع فضایی، سه شرکت تولید تسلیحات اسرائیلی در سال ۲۰۲۱ سیستم‌های نظامی و سامانه‌های اطلاعاتی را به مراکش، بحرین و امارات متحده عربی به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار فروختند.

وی در این گزارش افزود: این داده‌ها در گزارشی از PWC، یک شرکت بزرگ جهانی که خدمات مالی و نظارتی و مشاوره حرفه‌ای ارائه می‌کند، گرفته شده است، در حالی که قبلاً چنین معاملاتی برای پنهان کردن روابط تجاری به صورت مخفیانه انجام می‌شد، امروز پس از امضای قراردادهای عادی‌سازی، معاملات به صورت علنی منعقد می‌شود که این کشورها را به یکی از فعال‌ترین بازیگران در معاملات تسلیحاتی اسرائیل تبدیل کرده است.

تالیا گازیت، فرمانده سابق نیروهای دفاع هوایی ارتش رژیم اشغالگر گفت: این آمار نشان می‌دهد که اسرائیل به یک فروشنده جذاب برای کشورهایی که به دنبال سامانه‌های دفاع هوایی هستند، به‌ویژه پس از شروع جنگ در اوکراین تبدیل شده است و ترس فزاینده این کشورهای عربی از خطر فزاینده موشک‌ها و پهپادها و همزمانی افزایش قیمت نفت با توافقنامه‌های عادی سازی، کشورهای عربی را بر آن داشت تا بخشی از بودجه خود را در زمینه امنیتی و قراردادهای نظامی با اسرائیل هزینه کنند.

در همین زمینه، این گزارش نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اوکراین، اروپا به خریدار اصلی سامانه‌های تسلیحاتی اسرائیل تبدیل شده است که ۴۱ درصد از صادرات نظامی اسرائیل را تشکیل می‌دهد.

وی فاش کرد که ایالات متحده سالانه ۳,۳ میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی به اسرائیل می‌دهد و کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در مجموع بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار است.

روابط نظامی آمریکا و اسرائیل در حال حاضر در زمینه‌های صنایع نظامی هوایی از جمله موشک‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی متمرکز است و شرکت‌های اسرائیلی در زمینه سامانه‌های شناسایی فضا و هوابرد، رادارها، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات اویونیک فعالیت دارند.

از جمله مهمترین تحولات اخیر در این زمینه، جهش عظیم صادرات تسلیحات اسرائیل است که در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۱۱,۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد ۳۳ درصدی داشته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.