Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 45397
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 19 فوریه 2023 - 21:02 |

مصاحبه «دمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در کابل با رسانه های افغان   

مصاحبه «دمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در کابل با رسانه های افغان   

بخش دیگری از مصاحبه «دمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در کابل با رسانه های افغانستان را مشاهده خواهید کرد.

سوال: تشدید عملیات های نظامی اکنون در ساحه عملیات نظامی ویژه مشاهده میشود. سلاح های ثقیله در اختیار اوکراین گذاشته میشوند. منظور از راکت ها است. از نظر شما دورنما های بعدی چگونه خواهند بود؟

دمیتری ژیرنوف: ما بر واقعیت های عینی اتکاء داریم، پیشتر از همه بر آن واقعیت هایکه در قوانین ما قید گردیده اند. قانون اساسی. چهار سرزمین (دو جمهوری خلق و دو ولایت) در نتیجه همه پرسی به فدراسیون روسیه پیوست گردیده اند. اینجا هیچگونه سوالی مطرح نیست. آنچه که غرب نمیتواند آرامی خود را حفظ نماید، نقش مهم را بازی کرده و بر مسیر عملیات تأثیر میگذارد. حالا ما تلاش میکنیم تا جزوتام های توپچی قوای مسلح اوکرائین را تا آن فاصله عقب برانیم که سرزمین های ما را دیگر در معرض تهدید قرار ندهند. به هر اندازه که سلاح بیشتر در اختیار رژیم کییِف قرار داده میشود، بهمان اندازه لازم خواهد بود تا این رژیم را از آن ساحات عقب راند که دیگر بخش های از روسیه پنداشته میشوند. این تشدید مانند یک گلوله برفی از کلاه ها برای سربازان اوکراین آغاز شد و سپس سلاح های خفیفه پیدا شدند و حالا از طیاره ها سخن میگویند. کشور های غرب به رهبری ایالات متحده امریکا یا باصطلاح «کوک میکنند» و یا نمیدانند در مورد چی صحبت نمایند.

اینجا احتمالاً ایجاب میکند تا به جستجوی دلایل موثق پیرامون سیر کنونی رویداد ها پرادخته شود. مشوره میدهم، حد اقل به دوران حکومت داری بارک اوباما مراجعه صورت گیرد و اظهارات وی در مورد مستثنی بودن آن کشور را حساب کرد (کار دشوار نیست همه چیز موجود است). بعداً ممکن است اظهارات مشابه ترامپ، رئیس جمهور قبلی را بر شمرد که گفته بود امریکا یک ملت استثناء است و چنین یک ملت دیگر در جهان وجود ندارد که مسئولیت بزرگی را بر دوش داشته باشد. و رئیس جمهور جو بایدن بار ها این فکر را مطرح کرده است و سپس کارمندان اداره آن به سروصورت دادن آن فکر پرداختند. مثلاً، بلینکین، وزیر امور خارجه امریکا گفته است که امریکایی ها موظف اند پیشقدمی و مستثنی بودن خود را در توانایی برای رهبری تحقق ببخشند، زیرا که اگر امریکایی ها نباشند، پس هرج و مرج بر جهان حکمفرما خواهد بود. جو سالوین که در سال ۲۰۲۱ میلادی بسختی به مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا دست یافت، مقاله را نوشته است که موضوع مستثنی بودن را در این مقاله به بحث گرفته و آشکاراً اظهار داشته است که مستثنی بودن این مفهوم را ارائه مینماید که آنها نمیتوانند اتکاء کردن به برابری نژادی و تاریخی را اجازه بدهند، ولی امریکایی ها باید دموکراسی نوین آزاد را در هر جا گسترش بدهند. این امر تنها یک مفهوم را ارائه میکند، یعنی اینکه دیگران حق ندارند از تاریخ خود یادآوری نمایند. امریکایی ها همچنان میخواهند دیگران را «ذوب نمایند»، تا که همه در ماهیت امر امریکایی باشند، طوریکه امریکایی ها تمام آنهایی را «ذوب کردند» که در زمان خود، از طریق «کوره ذوب» به امریکا «رفته اند». در افغانستان هم آزمایش کردند، ولی همه چیز با یک فاجعه و فرار شرم آور نظامیان و مشاوران غربی پایان یافت.

سوال: شاید غرب موجودیت روسیه را نمیخواهد. در غرب میگویند که روسیه باید یا «تجزیه شود» و یا هم «تقسیم». مثلاً در پولند با جدیت در این مورد میگویند. دپلوماسی در چنین شرایط چگونه خواهد بود؟

دمیتری ژیرنوف: فکر میکنم ما بدون کار نخواهیم ماند. این کار همین اکنون در چندین مسیر جریان دارد. در قدم نخست، خط مشی خود، دلایل و توضیحات پیرامون واقعیت ها را به فعالترین طرز آن در صحنه بین المللی مطرح میکنیم. زیرا که هیچکس در غرب نمیخواهد و تلاش ندارد در صددی انجام کاری باشد که اشتباهاتی را در اروپا و امریکا بدنبال داشته باشد. ما باید طرفدار حقیقت باشیم و باید بی رحمانه در برابر جعل مبارزه کنیم.

کار دپلوماتیک با شرکای ما در تمام جهان یکی دیگر از مسیر های کار ما را تشکیل میدهد. انکشاف تبادله هیئت ها در سطح وزیران و معینان ادامه دارد. به کشور های سفر میکنیم که برنامه های برای ارتقای همکاری های سازنده با آنها داریم. همچنان هیئت های نزد ما میایند. این کار از اهمیت برخوردار میباشد.

امریکایی ها و سایر کشور های غربی طوریکه معلوم است، باصطلاح آن «دموکرات های بزرگی» هستند که ایالات متحده امریکا تمام غرب را اداره مینمایند و اتحادیه اروپا را از داشتن آخرین علایم هر نوع استقلالیتی که باشد محروم کرده اند. درک آنها از دموکراسی این است که چگونه دموکراسی را بعنوان حق خود بر دیگران تحمیل کنند. همینکه صحبت با امریکایی ها پیرامون ضرورت برخورد های دموکراتیک نسبت به مسایل بین المللی آغاز شود، آنها هیچنوع علاقمندی در این زمینه از خود نشان نمیدهند.

آژانس خبری صدای پامیر – کابل

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.