Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 45203
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 10 فوریه 2023 - 8:39 |

گزارش نشست مسکو در باره وضع افغانستان و منطقه

گزارش نشست مسکو در باره وضع افغانستان و منطقه

پنجمین نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه (نشست مسکو) روز (چهارشنبه، ۱۹ دلو) در مسکو بدون حضور نمایندگان افغانستان برگزار شد.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ خبرگزاری “تاس” روسیه گزارش داده است که اشتراک کنندگان این نشست امریکا را متهم به بی‌ثبات سازی کشورهای منطقه کرده‌اند.

بربنیاد گزارش تاس، نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه، گفته است که تسلیحات بجامانده امریکا در افغانستان در درگیری‌ها میان خود افغان‌ها کار گرفته شده است.
پاتروشیف گفته است: «ما در مورد بیش از هزار خودروی زرهی و نفربر زرهی، ده‌ها هواپیما و چرخبال، صدها قبضه توپ، خمپاره، سامانه‌های ضد تانک و ضد هوایی و همچنین صدها هزار سلاح سبک و سنگین صحبت می‌کنیم. از این سلاح‌ها هم می‌توان برای تشدید جنگ مسلحانه بین گروه‌های میان افغان‌ها استفاده کرد و هم در بازار سیاه از جمله به تروریست‌ها در کشورهای ثالث فروخته شد.»

در همین حال، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، در این نشست می‌گوید که خواهان صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان است. او کشورهای غربی و ایالات متحده امریکا را به بی‌ثبات ساختن کشورهای منطقه متهم کرد.
آقای شمخانی گفته است: «هرجا غرب و آمریکا حضور داشته باشند البته بی ثباتی و شعله جنگ وجود دارد، در حالی که در جایی که همکاری بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد، صلح، آرامش و امنیت برقرار است.»

امارت اسلامی می‌گوید، از هر نشستی که به سود افغانستان تمام شود، استقبال می‌کند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «هر نشستی که در مورد افغانستان درباره بهبود وضعیت در افغانستان برگزار می‌شود جای امید و مفید است اما امید ما این است که نماینده افغانستان در این گونه نشست‌ها حضور داشته باشد و دوم اینکه از افغانستان باید کشورها و منطقه مطمین باشد.»

در این نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.