Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 45445
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 21 فوریه 2023 - 14:21 |

گسترش فقر و افزایش نیاز به کمک های بشردوستانه در افغانستان

گسترش فقر و افزایش نیاز به کمک های بشردوستانه در افغانستان

دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) برای رسیدگی به افراد نیازمند در افغانستان، خواستار ۲٫۵۹ میلیارد دلار کمک شده است.

به گزارش  آژانس خبری صدای پامیر؛ دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل گفته است که این مقدار پول را برای کمک غذایی و کشاورزی به ۲۱٫۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ میلادی نیاز دارد.

اوچا گفته است که قدرت خرید خانواده ها در افغانستان به دلیل قیمت بلند مواد غذایی و میزان پایین درآمد، همچنان پایین باقی مانده است.

به گفته دفتر هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک های بشردوستانه دارد، اما کمک رسانی به ۲۳ میلیون نفر در اولویت قرار دارد.

اوچا در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز اعلام کرده بود که بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک های بشردوستانه است و اگر کمک های بشردوستانه به آنها فراهم نشود «خطر مرگ» در زمستان بسیاری از آنها را تهدید می کند.

از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این کشور وارد یکی از بدترین بحران های بشری تاریخ خود شده است و هر روز افراد بیشتری در معرض «گرسنگی» و «قحطی» قرار می گیرند.

گسترش فقر در افغانستان

از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، سیستم اقتصادی این کشور فرو پاشید و به یکباره هزاران نفر از شهروندان آن بیکار شدند.

با فروپاشی سیستم اقتصادی و بیکاری هزاران شهروند، بسیاری از خانواده های که اقتصاد آنها متکی به کار در نهادهای دولتی و خصوصی بودند، با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه شدند.

از سوی دیگر، با توجه به مشکلات فراوانی که در راستای تجارت با کشورهای مختلف دنیا به وجود آمد، به خصوص به دلیل فروپاشی سیستم بانکی برای مدت طولانی و مسائل سیاسی، نرخ کالاها و مواد غذایی در بازارهای افغانستان چند برابر شد.

علاوه بر این، افغانستان در سالهای گذشته خشکسالی شدید را تجربه کرد که آسیب بسیار جدی به سکتور زراعت این کشور وارد و بخش بزرگ از خانواده ها در این کشور را که زندگی شان متکی به کشاورزی و دامداری بود، با مشکلات فراوان مواجه کرد.

این عوامل، باعث شد که میزان فقر در افغانستان، هر روز رو به گسترش باشد و افراد بیشتری  به کمک های بشردوستانه نیاز پیدا کند.

بر اساس گزارش اوچا، با وجود اینکه بیش از ۱۸ ماه از تسلط گروه طالبان بر افغانستان می گذرد، اما هنوز نرخ مواد غذایی در بازارهای این کشور، بسیار بلند است و اکثر خانواده ها توان خریداری نیازمندی های اولیه زندگی خود را ندارند.

افزایش نیاز به کمک های بشردوستانه

دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته است که میزان افراد نیازمند به کمک های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۸٫۳ میلیون نفر است، اما شرکای آنها ۲۳٫۷ میلیون نفر را در اولویت قرار داده اند.

این نهاد گفته، اما آنها در صورتی می توانند که به این تعداد افراد کمک کنند، که بودجه کافی در نظر داشته باشند و جامعه بین المللی همکاری کند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که برای کمک به تمام افراد نیازمند در افغانستان، به ۴٫۶ میلیار دلار نیاز است.

اوچا حدود دو روز پیش نیز اعلام کرده بود که ارزیابی آنها نشان می دهد که ۵۶ درصد از خانواده ها در افغانستان در سرپناههای نیمه آسیب دیده و ۱۸ درصد از خانواده ها در سرپناه های آسیب دیده زندگی می کنند و برای رسیدگی به آن در سه ماه اول سال جاری میلادی و جلوگیری از قرار گرفتن آنها در معرض خطرات صحی انواع دیگر خطرات، نیاز به ۳۰٫۱ میلیون دلار کمک است.

این آمارها نشان می دهد که میزان نیازمندی مردم افغانستان به کمک های بشردوستانه، هر روز رو به افزایش است و اگر کشورهای جهان بودجه کافی برای رسیدگی به افراد نیازمند را کمک نکنند، خطر گرسنگی بسیاری از آنها را تهدید می کند.

از سوی دیگر، یکی از چالش های جدی، توزیع نا عادلانه کمک های بشردوستانه است که بسیاری از شهروندان افغانستان از آن شکایت داشتند.

بسیاری از شهروندان افغانستان در مناطق مرکزی شکایت داشتند که به میزان کافی از سوی سازمان ملل و سایر نهادهای امداد رسان به آنها توجه نشده است و علاوه بر این، مواد غذایی فاسد شده به عنوان کمک به آنها توزیع شده است.

آنها می گویند که انتظار دارند که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳ میلادی نظارت بیشتری بر روند توزیع کمک ها داشته باشند و این کمک ها به صورت عادلانه به همه مردم افغانستان توزیع شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.