Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 45921
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 13 آوریل 2023 - 13:32 |

دیدار امیرخان متقی با وزیر خارجه ایران در سمرقند

دیدار امیرخان متقی با وزیر خارجه ایران در سمرقند

سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت کشور با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سمرقند و در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان دیدار کرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان ظهر امروز (پنجشنبه) و در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرخان متقی امروز به عنوان مهمان و بنا به دعوت ازبکستان، میزبان این نشست وارد سمرقند شد.

قرار است چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان با حضور وزرای خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاکستان در شهر سمرقند برگزار شود.

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزاری خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود که به جز وزرای خارجه روسیه و چین بقیه وزرا به صورت حضوری در نشست تهران شرکت کردند و اعلام شد که چین میزبانی سومین نشست را برعهده خواهد داشت. وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه ۵ آبان ماه در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است.

سومین نشست همسایگان افغانستان ۱۰ و ۱۱  فروردین ۱۴۰۱ در تونشی واقع در استان «آن هویی» در شرق چین با حضور وزرای خارجه و مقامات جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و روسیه برگزار شد. روز اول نشست دیدارهای دوجانبه انجام و روز پنجشنبه دو نشست برگزار شد. نشست همسایگان افغانستان به اضافه روسیه و همچنین نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، قطر، اندونزی و هیأتی از طالبان. امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم در نشست دوم حضور یافت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.