Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 46085
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 آوریل 2023 - 13:40 |

گوترش خواستار توقف فوری درگیری در سودان شد

گوترش خواستار توقف فوری درگیری در سودان شد

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت از طرفین درگیر در سودان خواست فورا درگیری را متوقف کنند.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت، این درگیری باید زودتر متوقف شود و برای برقراری صلح به تلاش‌های مشترکی نیاز است.

وی افزود: من از طرفین درگیر عبدالفتاح البرهان (فرمانده ارتش) و محمد حمدان دقلو (فرمانده نیروهای واکنش سریع) و نیز نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع می‌خواهم درگیری را متوقف کنند.

گوترش گفت: فرماندهان سودان باید منافع ملت خود را در اولویت قرار دهند. نباید این درگیری به صورت نظامی حل شود. ملت سودان به وضوح خواهان صلح و بازگشت حکومت مدنی از طریق گذار به دموکراسی هستند.‌

وی افزود، طرفین درگیر باید به آتش بس ۷۲ ساعته پایبند باشند که با میانجی گری آمریکا به دست آمده است.

گوترش از تمامی اعضای شورای امنیت و کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای خواست طرفین درگیر در سودان را تحت فشار قرار دهند تا تنش را کاهش داده و با هم مذاکره کنند.

همچنین نماینده ویژه سازمان ملل در سودان در این نشست شورای امنیت گفت، توافق آتش بس که با میانجی گری آمریکا به دست آمده در برخی از مناطق پایدار است؛ اما نشانی از تمایل طرفین برای مذاکره جدی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که هر یک از طرفین گمان می‌کند می‌تواند بر طرف دیگر پیروز شود که البته همه این محاسبات اشتباه است.

به دلیل درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان که از ۱۵ آوریل شروع شده، تعدادی از کشورها اتباع خود را از سودان خارج کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.