Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 46507
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, فرهنگی تاریخ انتشار : 18 می 2023 - 8:27 |

امنیت؛ از مهمترین دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در افغانستان

امنیت؛ از مهمترین دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در افغانستان

رئیس دوم سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت: امنیت یکی از مهمترین دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در افغانستان است و ما توانستیم امنیت را در تمام بخش‌های کشور حاکم کنیم.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ فیضان‌الله ناصری رئیس دوم سیاسی وزارت خارجه افغانستان صبح امروز، ۲۷ اردیبهشت، در همایش ملی افغانستان و چشم‌اندازهای آینده که در دانشکده علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: افغانستان همواره با چالش‌های زیادی روبرو بوده است و ضرورت ایجاد یک نظام اسلامی در کشور ما حس می‌شد. نهایتا با حمایت سرتاسری مردم کشور، این امر محقق شد و بعد از شکست آمریکا و متحدان آن، امارت اسلامی افغانستان در آگوست ۲۰۲۱ با پشتیبانی قاطع مردم افغانستان شکل گرفت و تلاش‌ها برای رفاه مردم و تعالی کشور آغاز گردید.

وی با بیان اینکه امنیت یکی از مهمترین دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در افغانستان است، افزود: ما توانستیم امنیت را در تمام بخش‌های کشور حاکم کنیم. تا پیش از این با وجود قدرت‌های خارجی که ادعا می‌کردند برای امنیت افغانستان آمده‌اند و تروریسم را ریشه‌کن کرده‌اند، افغانستان امنیت نداشت و امارت اسلامی پس از ۴ دهه امنیت را به افغانستان آورد.

این مقام طالبان ضمن تشکر از کشورهایی مانند ایران که نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی آنان در افغانستان فعال است، بیان کرد: روابط ایران و افغانستان در این مدت به وجه احسن بوده و افغانستان خواستار تقویت این روابط است. ما متعهد به اجرای معاهده حقابه هیرمند هستیم و در این راستا نشست‌هایی هم برگزار شده است.

ناصری با بیان اینکه بحث حکومت فراگیر به عنوان یک ابزار علیه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: امارت اسلامی یک حکومت فراگیر است که از همه اقشار در آن حضور دارند. در کابینه و ادارات دولتی ۴۰۰ هزار نفر از تمام اقشار مردم حضور دارند. از طرف دیگر حکومت فراگیر یک موضوع داخلی است و ما خودمان می‌دانیم چه طور حکومت خودمان را بسازیم و این حق مردم است که خودشان در مورد ساختار کشورشان تصمیم بگیرند. ما در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم و به کشور دیگری هم اجازه دخالت در امور داخلی افغانستان را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه هم چنین در عرصه اقتصادی نیز حکومت امارت اسلامی افغانستان دستاوردهایی داشته است، اضافه کرد: ما توانستیم چرخه اقتصاد کشور را به حرکت در آوریم و اکنون مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. همچنین ما توانسته‌ایم ارزش پولمان را در برابر ارز خارجی ثابت نگه داریم.

رئیس دوم سیاسی وزارت خارجه افغانستان در خصوص وضعیت زنان در این کشور، ابراز کرد: زنان در ادارات و وزارتخانه‌هایی که حضورشان لازم است، در حال فعالیت اند. بخش دیگری از زنان در افغانستان هستند که در شرایط کنونی از آنان خواسته شده در خانه بمانند و در خارج از منزل کار نکنند، اما حقوق آنان هر ماه پرداخت می‌گردد.

ناصری با بیان اینکه حکومت سابق افغانستان ۷۰ درصد از بودجه خود را با کمک کشورهای خارجی تامین می‌کرد، ادامه داد: اما امارت اسلامی ۱۰۰ درصد بودجه خود را از عواید داخلی تامین می‌کند. در بحث مبارزه با فساد نیز ما کارهای بسیاری انجام داده‌ایم و جامعه بین‌الملل نیز شاهد کاهش چشمگیر فساد در افغانستان است. ‌ به علاوه کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان نیز از دیگر دستاوردهای حکومت امارت اسلامی در این کشور است.

وی با بیان اینکه افغانستان تمایل به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران دارد، افزود: هم چنین امارت اسلامی افغانستان خواهان افزایش تعاملات با دیگر کشورهای همسایه و جهان است. ما از تمام کشورها خواهش داریم برای حل مشکلات به ما کمک کنند، زیرا ایجاد ثبات در افغانستان برای تمام کشورها مفید است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.