Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 46567
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 20 می 2023 - 18:52 |

اهدای جایزه آزادی بیان آمریکا به بهانه تقدیر از سلمان رشدی

اهدای جایزه آزادی بیان آمریکا به بهانه تقدیر از سلمان رشدی

سلمان رشدی ، نویسنده مرتد هندی‌تبار برای نخستین بار پس از مجروح شدن در حمله‌ای در سال گذشته در انظار عمومی ظاهر شد و در مراسمی جایزه آزادی بیان آمریکا را دریافت کرد.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از سی ان ان،  سلمان رشدی نویسنده هندی‌تبار انگلیسی که سال گذشته از یک حمله چاقویی جان سالم به در برده بود، در مراسم جایزه PEN آمریکا  در شهر نیویورک برای نخستین بار در یک سال اخیر در انظار عمومی ظاهر شد.

در تصاویر منتشر شده، سلمان رشدی پس از از دست دادن بینایی یکی از چشمان خود دیده می‌شود.

رشدی در مراسمی که توسط گروه ادبی دفاع و آزادی بیان برگزار شد، در سخنانی گفت: بازگشت بهتر از  برنگشتن است که این هم یک گزینه بود، خیلی خوشحالم که تقدیر اینگونه پیش رفت. رشدی مدعی شد: همه ما بیشتر عمر خود را به نمایندگی از نویسندگان کشورهای دیگر صرف مبارزه کرده‌ایم.

در این مراسم رشدی مدعی شد که جایزه شجاعت آزادی بیان را به قول خودش به نیابت از  کسانی که او را نجات دادند دریافت کرده است. سلمان رشدی ۷۵ ساله در این مراسم با عینکی ظاهر شد که یکی از چشمانش را که در حمله سال گذشته بینایی آن را از دست داده بود پشت آن پنهان کرده بود.

رشدی در حالی جایزه آمریکایی آزادی بیان را دریافت کرد که کتاب وی موسوم به «آیات شیطانی» با توهین به مقدسات صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان، احساسات آنها را جریحه‌دار کرده است. برگزار‌کنندگان جایزه امسال PEN با اهدای این جایزه به یک فرد هتاک بار دیگر رویکرد سیاسی این جایزه را نشان داده و اندک اعتبار خود را نزد آزاداندیشان جهان از بین بردند. این جایزه ثابت کرد که از دیدگاه سلمان رشدی و حامیانش توهین به باورهای میلیون‌ها مسلمان در سرتاسر جهان، آزادی بیان و امری شجاعانه است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.