Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 46301
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر تاریخ انتشار : 08 می 2023 - 9:23 |

ترور دو عالم دینی در کشور در جریان دو روز گذشته

ترور دو عالم دینی در کشور در جریان دو روز گذشته
افراد مسلح ناشناس در دو روز گذشته دو عالم دینی را در ولایت های غور و بغلان ترور کردند.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از ایندیپندنت فارسی، به گفته‌ منابع محلی، مفتی محمد نذیر معنوی شامگاه شنبه ۱۶ ثور (ششم می) در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، به قتل رسیده است.
این منابع توضیح دادند، که افراد مسلح ناشناس او را در مسیر بازگشت به خانه پس از برگزاری مراسم نماز مغرب کشته‌اند. به گفته‌ این منابع، مسجدی که این رویداد در نزدیکی آن رخ داده است، در فاصله ۱۰۰ متری مدیریت شهری اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان قرار دارد.یک روز پیش از آن، یک روحانی دیگر نیز در استان بغلان ترور شد. منابع آگاه گفته‌اند، که افراد مسلح ناشناس مولوی نورالدین را شامگاه جمعه ۱۵ ثور (۵ می) در شهر برکه‌ ولایت بغلان به رگبار بسته‌اند.بیشتر بخوانید

گروه طالبان تاکنون درباره ای دلیل و انگیزه قتل این دو عالم دینی اظهارنظر نکرده‌اند، اما به گفته منابع محلی، آن‌ها به دلیل سر باز زدن از اجرای دستور وزارت حج و اوقاف طالبان به قتل رسیده‌اند؛ گفته می‌شود مولوی نورالدین علی‌رغم دستور وزارت حج و اوقاف طالبان، از ذکر نام ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، در خطبه‌های نماز جمعه خودداری کرده بود. این روحانی ازبک‌تبار پیش از این گفته بود در قرآن نیامده است که “در خطبه‌ نماز جمعه از هر دهقان و چوپان یا هر فرد دیگری نام برده شود”.

یادآوری می کنیم، که وزارت حج و اوقاف طالبان پنج ماه پیش دستور داد که امامان مساجد مکلف‌اند در خطبه‌های نماز جمعه‌شان نام ملا‌هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، را ذکر کنند. طالبان برای اجرای این دستور کاغذهایی حاوی متن خطبه‌های نماز جمعه را تهیه و در اختیار آنان قرار داده‌اند.وزارت حج و اوقاف طالبان آبان ۱۴۰۱ به تمامی خطیبان مساجد در افغانستان دستور داد در نمازجمعه، خطبه واحدی ایراد و برای پیروزی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، دعا کنند.طالبان در نزدیک به دو سال حاکمیت خود در افغانستان تاکنون چند امام‌جمعه و خطیب مسجد را ممنوع‌المنبر کرده‌اند تا صدای مخالفانشان را خاموش و ملاهای “فرمان‌بردار” را جایگزین آنان کنند. این گروه پس از چیرگی شان بر افغانستان، افزون بر خاموش‌کردن صدای عالمان منتقد، بر افزایش شمار مدرسه های دینی، مسجدها و بلندگوها برای پخش اذان بر اساس فقه حنفی تلاش کرده‌اند.وزارت تحصیلات عالی طالبان به‌تازگی اعلام کرده که با موافقت ملاهبت‌الله آخوندزاده قرار است در هر منطقه افغانستان، مدرسه های تخصصی برای ملاها تاسیس شود. در نامه‌ای که این وزارتخانه به رهبر طالبان فرستاده، از ولایت های کندز، بلخ، هرات، پکتیا و ننگرهار به‌طور ویژه نام برده شده و قرار است در هر کدام از این ولایت ها “مدرسه تخصصی” ساخته شود.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.