Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 46528
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 19 می 2023 - 8:40 |

رییسی: به طالبان اخطار می‌کنم که حق‌آبه را بدهید / طالبان: بدون معلومات، تقاضای حق‌آبه نکنید

رییسی: به طالبان اخطار می‌کنم که حق‌آبه را بدهید / طالبان: بدون معلومات، تقاضای حق‌آبه نکنید

سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران از طالبان خواسته است تا مساله‌ی حق‌آبه ایران را از دریای هلمند جدی بگیرد.
به گزارش آژانس خبری صدای پامیر؛ رییس‌جمهور ایران در جریان سفری که به سیستان و بلوچستان ایران داشته، گفته است که به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که حق مردم‌اش ضایع شود.
سید ابراهیم رییسی در این باره گفته است: «من اخطار می‌کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم استان سیستان و بلوچستان را سریعا بدهید.»

از سویی‌هم، حسین امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران در سفر به سیستان و بلوچستان در نشستی گفته است که گروه از کارشناسان ایرانی به افغانستان سفر خواهند کرد و مساله‌ی حق‌آبه را بررسی می‌کنند.
حسین امیر عبداللهیان از امارت اسلامی خواسته است که دریچه‌های بند کجکی را تا زمان از دست نرفته، باز کند.
وزیر خارجه ایران گفته است: «درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا زمان از دست نرفته، دریچه‌های سد کجکی را باز بکنند تا هم مردم خودشان که در مسیر استند و هم مردم سیستان سیراب شوند.»

اما طالبان همواره اطمینان داده اند که افغانستان بربنیاد معاهده آب دریای هلمند، متعهد است تا حق‌آبه ایران را بپردازد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان چهارشنبه شب در صفحه‌ی تویتر خود نوشت که امیرخان متقی با همتای ایرانی خود در یک تماس تلفنی درباره‌ی مشکلات کم‌آبی، کاهش بارندگی‌ها، امنیت مرز مشترک میان دو کشور، تجارت، انرژی، راه‌آهن و زندانیان افغانستان در ایران گفتگو کرده‌ است.
مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب، به طلوع‌نیوز گفت: «ما بربنیاد معاهده ۱۳۵۱ حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران را دادیم و در آینده هم بربنیاد معاهده متعهد به پرداخت آب هستیم.»

برخی از آگاهان مسایل آب به این باور هستند که افغانستان و ایران باید مشکل حق‌آبه از دریای هلمند را از مجرای دیپلوماتیک حل سازند.
حمیدالله یلانی، رییس عمومی پیشین شرکت آب‌رسانی، گفت: «به خاطر برطرف کردن هرگونه اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها، بهتر است که هیات‌های فنی و تخنیکی از هر دو جانب با استفاده از مجرای دیپلماتیک با همدیگر نشست‌های داشته باشند و عمیقا موضوع را بررسی کنند.»
معاهده آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی میان دولت‌های شاهی افغانستان و ایران به امضا رسیده است؛ بربنیاد این قرارداد، حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند ۸۲۰ میلیون مترمکعب در یک سال عادی در نظر گرفته شده است.

در پی حرف‌های تهدیدآمیز رییس جمهور ایران، ریاست الوزرای طالبان در بیانیه‌ای از «الفاظ نامناسب» و اظهاراتی مبتنی بر اطلاعات «ناکامل» ابراهیم رییسی و دیگر مقامات ایران درباره آب هلمند با لحن تندی انتقاد کرد.
در بیانیه گفته شده که این اظهارات به رابطه ایران با طالبان آسیب می‌زند.
در بیانیه ریاست الوزرا گفته شده، با این که طالبان به معاهده آب سال ۱۳۵۱ متعهد است، اما به دلیل خشکسالی دربندهای کمال خان و کجکی آبی وجود ندارد که در اختیار ایران قرار گیرد.
به گزارش انترنشنال، در بیانیه آمده است که طالبان «تمام تلاش خویش را به خرچ می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه برسد» که به سوی ایران سرازیر شود.
در بیانیه مولوی عبدالکبیر، رییس الوزرای طالبان که به تازگی جای ملا حسن آخند را گرفته، «خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان آور» دانسته است.
او خطاب به مقامات ایرانی گفته که «ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواسته شان را مطرح کنند.»
رییس الوزرای طالبان افزوده که اینگونه اظهارات «باید تکرار نگردد.»

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.