Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 46540
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 19 می 2023 - 15:40 |

عرضه نسخه‌های کمیاب و نایاب قرآن در نمایشگاه دوسالانه عربستان

عرضه نسخه‌های کمیاب و نایاب قرآن در نمایشگاه دوسالانه عربستان

نمایشگاه دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۳ در شهر جده عربستان در حال برگزاری است. در این نمایشگاه، برخی از کمیاب‌ترین قرآن‌ها که بیش از ۱۴ قرن قدمت دارند به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر به نقل از عاجل، نمایشگاه دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۳ که توسط بنیاد دوسالانه الدرعیه با شعار خانه اول (اول بیت) در سالن حجاج فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در شهر جده عربستان برگزار شده، میزبان برخی از کمیاب‌ترین نسخه‌های خطی قرآن‌ است. برخی از این نسخه‌های خطی بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارند.

در این نمایشگاه دوسالانه دو نسخه خطی قرآنی که مربوط به دوره زمانی بین ۳۰ تا ۹۰ هجری قمری است و بر روی پوست و به خط حجازی با مرکب خاصی نوشته شده، به نمایش گذاشته شده است.

قدمت نسخه اول به دهه ۳۰ تا ۶۰ هجری برمی‌گردد که از موزه هنرهای اسلامی دوحه امانت گرفته شده و دیگری که قدمت آن از سال ۶۰ تا ۹۰ هجری قمری است از مجموعه آثار اسلامی شیخ ناصر آل صباح گرفته شده است.

همچنین ۳۰ صفحه از سوره مائده و سوره عنکبوت نوشته شده در عصر عباسیان یعنی قرن چهارم هجری قمری که مصادف با قرن دهم میلادی است، به نمایش گذاشته شده که هر صفحه آن شامل پنج سطر است و به خط کوفی نوشته شده است.

در این نسخه، حروف صدادار با نقطه، حمزه با نقطه سبز، تشدید با نقطه آبی و آیات با جنس طلا مشخص شده است. ​​براساس این روش ابتدا متن را با چسب می‌نوشتند و سپس پودر طلا پاشیده می‌شد و به این ترتیب حروف طلایی به نظر می‌رسید، سپس لبه‌های حروف را با جوهر قهوه‌ای برجسته می‌کردند.

در دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۳ همچنین نسخ خطی دیگری عرضه شده از جمله نسخه‌ای خطی که احتمالاً برای بایسنقر میرزا بن شاهرخ، از امرای گورکانی در دوره ۸۲۰ تا ۸۴۵ هجری قمری بر روی صفحاتی به ابعاد ۸۱ در ۶۳ سانتی متر نوشته شده و دو جزء از نسخه خطی قرآنی شامل جزء چهارم و بیشتر آیات جزء هفتم به خط و تزئین عبدالله بن محمد بن محمود معروف به بدر الحمدانی، متعلق به رشیدالدین فضل الله حمدان که احتمالاً در نیمه صفر سال ۷۱۰ هجری نوشته شده، به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا ۲۳ می (دوم خردادماه) همچنان پذیرای بازدیدکنندگان است و از طریق یک سفر هنری امکان تعمق آنها در هنرهای اسلامی و کسب تجربیات حسی منحصربه‌فرد برای یادگیری، تحقیق و تأمل در آثار هنری نادر اسلامی را فراهم می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.