Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 46701
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 26 می 2023 - 11:40 |

وزارت خارجه امریکا: فعالیت بشردوستانه را در چند ولایت افغانستان متوقف کردیم

وزارت خارجه امریکا: فعالیت بشردوستانه را در چند ولایت افغانستان متوقف کردیم

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که واشنگتن فعالیت‌های بشردوستانه‌اش را در ولایت‌های غور، غزنی و ارزگان به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا ادعا دارد که برخی از مقام‌های محلی در افغانستان در تلاش مداخله در روند کمک‌های بشردوستانه بودند.

آقای میلر گفته است: «ما فعالیت‌های خود را در ولایت غور و پس از بررسی شواهدی که نشان می‌دهد طالبان تلاش داشتند این کمک‌ها را منحرف بسازند، به حالت تعلیق درآورده‌ایم. برنامه جهانی غذا توزیع را در دو ولسوالی ولایت غزنی از ماه جنوری الی ماه اپریل سال روان میلادی متوقف کرده است، زیرا مقام‌های محلی این  ولایت تلاش کردند در توزیع این کمک‌ها مداخله کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا افزوده است که واشنگتن امارت اسلامی را تمویل و یا کمک نمی‌کند. او افزوده که امریکا با همکاری بانک جهانی، سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیردولتی و دیگر شریکان خود به کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

متیو میلر گفته است: «وزارت امور خارجه و برنامه توسعه بین‌المللی ایالات متحده به همکاری با بانک جهانی، سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و دیگر شرکای اجرا کننده و دولت‌های همفکر ما برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و نیازهای اساسی به مردم افغانستان ادامه می‌دهند. ما از همه شرکای خود که با آنان کار می‌کنیم می‌خواهیم که تدابیر امنیتی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که کمک به کسانی که مستحق آن است، برسند.»

سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «کم کردن مقدار کمک‌های که امریکایی‌ها انجام می‌دهند به منظور یک نوع فشار بالای حکومت طالبان و شاید هم به منظور ایجاد یک دولت فراگیر که آن هم طرف‌دار امریکا و غرب باشد، صورت گرفته.»

سیر قریشی، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: «امارت اسلامی طالبان کنترول تمام کشور را به دست دارند و جای شک نیست که آن‌ها همچنان دست‌رسی به این پول‌ها دارند.»

اما وزارت اقتصاد تعلیق کمک‌های بشردوستانه امریکا را به زیان مردم می‌داند و از امریکا می‌خواهد که مانع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نشود.

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، گفت: «تعلیق کمک‌ها مردم افغانستان را متضرر می‌سازد و باعث مشکلات معیشتی هموطنان ما خواهد شد. بنابراین تقاضای ما از امریکا این است که هم پول‌های مردم افغانستان را آزاد بسازد و هم مانع تداوم کمک‌ها به مردم افغانستان نشود.»

این در حالی‌ست که پیش از این برخی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا به شمول رییس کمیته روابط خارجی این مجلس و جان ساپکو بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان خواهان شفافیت درباره‌ی کمک‌های بشری امریکا به افغانستان شده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.