Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 47037
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 06 ژوئن 2023 - 16:47 |

بازگشایی مسجد ۸۰۰ ساله قاهره پس از دو دهه بازسازی

بازگشایی مسجد ۸۰۰ ساله قاهره پس از دو دهه بازسازی

مسجد الظاهر بیبرس قاهره که قدمت آن به قرن هفتم هجری می‌رسد، پس از دو دهه بازسازی با حضور مقامات الازهر بازگشایی شد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ به نقل از الجزیره، مسجد الظاهر بیبرس که در سال ۱۲۶۸ در زمان حکومت ممالیک مصر ساخته شد، در مرکز قاهره قرار دارد.
این مسجد که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی می‌رسد  پس از سال‌ها استفاده به‌عنوان کارخانه صابون‌سازی، کشتارگاه و قلعه نظامی ویران شد.

مسجد الظاهر بیبرس که در سال ۱۲۶۸ در زمان حکومت مملوک ساخته شد، با مساحتی به وسعت ۱,۲ هکتار در شمال مرکز قاهره دارد و سومین مسجد بزرگ مصر به شمار می‌رود.

احمد الطیب، رئیس مرکز اسلامی الازهر در توییتی به مناسبت بازگشایی این مسجد نوشت: مورخان اتفاق نظر دارند که الظاهر بیبرس بزرگترین بنیانگذار نظام اداری مصر بود. او در دوره ممالیک قوانین خاص خود را پایه‌ریزی کرد و در زمینه اصلاحات مختلف در آن دوره پیشتاز بود.

طارق محمد البحیری، سرپرست بازسازی این مسجد گفت که مسجد تحت بازسازی فیزیکی و شیمیایی قرار گرفت تا به وضعیت اولیه خود برگردد. او گفت: برخی از قسمت‌ها تخریب و برخی از قسمت‌ها برچیده شد زیرا از نظر ساختاری برای ماندن در مسجد مناسب نبودند و بسیار مشتاق بودیم در فرآیند بازسازی، بر اساس اصول صحیح باستان‌شناسی کار کنیم.

این بازسازی که ۷,۶۸ میلیون دلار هزینه داشت، با سرمایه‌گذاری مشترک قزاقستان و در سال ۲۰۰۷ آغاز شد. مسجد الظاهر به مدت ۲۲۵ سال، بسته و متروک بود یا برای اهداف غیر مذهبی فعالیت می‌کرد که باعث تخریب آن شد.

در طول لشکرکشی ناپلئون به مصر، از این بنا به عنوان یک قلعه نظامی استفاده شد، سپس در قرن نوزدهم تحت حکومت عثمانی به عنوان یک کارخانه صابون سازی استفاده شد. بعدها، زمانی که بریتانیا در سال ۱۸۸۲ به مصر حمله کرد، از آن به عنوان کشتارگاه استفاده شد.

الظاهر بیبرس بُندُقداری، چهارمین سلطان از ممالیک بحری مصر بود که از ۶۵۸ تا ۶۷۶ هجری قمری (۱۲۶۰ تا ۱۲۷۷ میلادی) بر مصر و شام حکمرانی کرد. وی به همراه سیف‌الدین قطز، فرمانده ممالیک در نبرد عین جالوت با تحمیل شکست سنگین بر مغولان مانع پیشروی آنان شد. او را یکی از بزرگترین سلاطین قرون وسطی اسلامی می‌نامند که نقش عمده‌ای در تغییر نقشه سیاسی و نظامی منطقه مدیترانه داشته است.

الظاهر بیبرس در حدود سال ۶۲۵ هجری قمری / ۱۲۲۸ م متولد شد و از تبار آسیای میانه به‌ویژه قزاقستان بود که در کودکی به مصر مهاجرت کرد.

بیبرس دوران سختی را در تاریخ اسلام سپری کرد و توانست صلیبیان و تاتارها را در نبردهایی که با آنها انجام داد شکست دهد که از جنگ منصوره در سال ۱۲۵۰ میلادی تا مشارکت در دستگیری شاه لویی نهم، رهبر جنگ صلیبی هفتم علیه مصر نمونه‌هایی از موفقیت‌های اوست.

بیبرس همچنین یکی از مهم‌ترین فرماندهان دو جنگ عین جالوت ۱۲۶۰ میلادی و دو جنگ با مغول‌ها در سال ۱۲۷۷ میلادی بود که با پیروزی قاطع بیبارس و ورود او به قیصریه (شهری در جنوب حیفا) و پایان دادن به افسانه ارتش رام نشدنی مغول پایان یافت. او در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.