Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 47116
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, افغانستان شناسي تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2023 - 9:12 |

محکومیت گسترده انفجار بدخشان

محکومیت گسترده انفجار بدخشان

حمله به مراسم فاتحه‌خوانی سرپرست ولایت بدخشان که تاکنون کسی مسئولیت آن را نپذیرفته است، واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشت.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، انفجار روز گذشته در مراسم فاتحه‌خوانی نثاراحمد احمدی، سرپرست ولایت بدخشان که ماهیت آن انتحاری اعلام شده، با واکنش‌های گسترده دخلی و بین‌المللی همراه شد.

معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گوید در این انفجار ۱۳ نفر، از جمله صفی‌الله صمیم، فرمانده پلیس سابق طالبان در بغلان، «متنفذین، عالمان دین و غیرنظامیان» کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این درحالی است که برخی منابع محلی شمار تلفات را ۱۵ کشته و حدود ۵۰ زخمی اعلام می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی، این انفجار را «کار دشمنان اسلام» خوانده و بر پیگرد عاملان آن وعده داده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکومیت حمله اظهار داشت: حملات تروریستی و کور به مردم عادی و شهروندان بیگناه خاصه در اماکن دینی و مذهبی، هیچ نسبتی با آموزه‌های دین مبین اسلام ندارد و محکوم است.

با این حال، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به این انفجار، در توئیتی نوشته است: گزارش‌ها از کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان در حمله امروز به مسجدی در فیض‌آباد، عمیقاً نگران‌کننده است.

یوناما ضمن محکومیت این حمله و موج اخیر حملات بدون تبعیض در افغانستان، افزود این حملات نشان‌دهنده‌ بی‌اعتنایی کامل به زندگی غیرنظامیان است.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نیز در توئیتر خود نوشت: گزارش‌هایی از یک حمله‌ تروریستی وحشتناک در مسجدی در بدخشان وجود دارد که بر اثر آن تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. ایالات متحده آمریکا این جنایت شنیع در یک مکان مقدس را به‌شدت محکوم می‌کند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز با صدور پیامی این حمله را به‌شدت محکوم کرده و آن را یک اقدام تروریستی و خلاف تمام موازین انسانی و اسلامی دانسته است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی حکومت پیشین افغانستان در واکنش به این انفجار گفت: حمله به مساجد و اماکن مذهبی اقدامی مغایر با احکام اسلام و مبانی انسانی است و هیچ توجیهی ندارد.

مسئولیت انفجار روز گذشته را تاکنون هیچ فرد و گروهی به عهده نگرفته است، اما مسئولیت ترور سرپرست ولایت بدخشان را گروه داعش به عهده گرفت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.