Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 47070
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, انتخاب سردبیر, سیاسی تاریخ انتشار : 07 ژوئن 2023 - 15:05 |

نماینده ویژه پاکستان گفت که به رسمیت شناختن امارت اسلامی به چه چیزی بستگی دارد

نماینده ویژه پاکستان گفت که به رسمیت شناختن امارت اسلامی به چه چیزی بستگی دارد

نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفت که به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی بستگی به تصمیم پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد.

به گزارش گروه بین الملل آژانس خبری صدای پامیر؛ نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان گفته است که به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی بستگی به تصمیم پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد وهر اقدام از سوی این پنج کشور، برمواضع همه کشورهای جهان در قبال افغانستان تاثیر گذار خواهد بود.

آقای درانی در مصاحبه با مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان گفت: «درحال حاضر هیچ کشوری در جهان حکومت سرپرست را به رسمیت نشناخته است. به رسمیت شناختن حکومت سرپرست بستگی به تصمیم پنج کشور مقتدر جهان در شورای امنیت دارد. اگر این پنج کشور به هر طریقی عمل کنند بر مواضع کل جهان در قبال افغانستان تاثیر خواهد  گذاشت.»

آصف علی درانی اما از جامعه جهانی خواست اگر نسبت به حاکمان افغانستان «مهربان» نیستند حد اقل با مردم این کشور که دچار فقرو بحران اقتصادی اند، دلسوز باشند.

او همچنان از جامعه جهانی خواست تا بگذارند افغان ها نظام سیاسی، اقتصادی ومدنی خود را به خواست خود بسازند زیرا تجربه گذشته نشان داده است که مداخله در امور این کشور به نفع کشورهای جهان نبوده است.

آقای درانی گفت: «ما در دنیا نمونه هایی هم داریم، شاهی هست، دیکتاتوری هست، اما جهان با آنها تعامل می‌کند.»

به گفته درانی، تمام همسایه های افغانستان نگرانی امنیتی دارند و ثبات کافی در این کشور وجود ندارد.

از سوی دیگر، وزیرخارجه روسیه وارد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شده و با همتای تاجیکستانی اش درمورد افغانستان صحبت کرده است.  دو کشورمی گویند در قبال افغانستان مواضع مشترک دارند.

سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «درمورد افغانستان صحبت کردیم. ما به طور منظم رایزنی های محرمانه را از نزدیک انجام می دهیم. ما در مورد شکل گیری یک دولت فراگیر هم از نظر قومی و هم از نظر سیاسی مواضع مشترک داریم. تروریزم نباید تهدید از آدرس افغانستان علیه کشورهای همسایه ومنطقه ایجاد کند. جلو مهاجرت های غیرقانونی وقاچاق مواد مخدر نیز باید گرفته شود.»

سراج الدین مهرالدین، وزیرخارجه تاجیکستان گفت: «ما تماس های منظم در مورد افغانستان داریم، زیرا نگرانی های مشترک از ناحیه امنیتی و تروریزم درنزد ما موجود است. خواست مشترک ما این است که در افغانستان باید یک حکومت همه شمول شکل بگیرد، تروریزم مهار و جلو قاچاق مواد مخدر گرفته شود.»

این اظهارات درحالی مطرح می شود که قراراست تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان با مقامات بریتانیا و امارات متحده عربی در باره افغانستان صحبت کند.  تام وست در تویترش گفته که از پنجم تا نهم ماه جون در لندن وابوظبی درمورد منافع مشترک افغانستان گفتگو خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.