خشم کنگره امریکا از هدف قرار دادن جنگنده اف-۱۶ توسط اس-۴۰۰


خشم کنگره امریکا از هدف قرار دادن جنگنده اف-۱۶ توسط اس-۴۰۰

هدف قرار دادن جنگنده اف-۱۶ توسط سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ در ترکیه، کنگره ایالات متحده را عصبانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیفنز نیوز، نمایندگان کنگره ایالات متحده امریکا از آزمایشات ماه جون ترکیه در پیوند با سیستم راکتی ضد هوایی اس-۴۰۰ روسی بر روی جنگنده نسل چهارم فالکون اف-۱۶ امریکایی خشمگین شدند.

به گفته منابع این نشریه، وضعیت زمانی که ارتش ترکیه در حین تمرینات نظامی جنگنده F-16 را با سیستم راکتی ضد هوایی S-400 روسی هدف قرار داد، قانونگذاران امریکایی را بسیار عصبانی ساخت و آنها این اقدام را به عنوان «تهدیدی پنهان» و همچنین برای سایر کاربران این جنگنده از جمله ایالات متحده تلقی کردند.

این منبع گفت، این نه تنها یک تحریک عمدی بود، بلکه یک روز بعد از حضور اردوغان در دفتر بیضی نیز اتفاق افتاد.

جیم ریش رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا از ایالت آیداهو، در مصاحبه تیلیفونی با این نشریه گفت: ترکیه یک متحد راهبردی بلند مدت ایالات متحده است، اما روابط در سالهای اخیر به شدت رو به وخامت گذشته و همچنان رو به وخامت است.

وی گفت: خرید اس-۴۰۰ روسی توسط رئیس جمهور اردوغان ماهیت روابط ما را تغییر داده است. این خرید برای پوتین رقیب ما سودمند است و تمامیت ناتو را تهدید می کند.

خرید سیستم راکتی ضد هوایی اس-۴۰۰ انقره از روسیه باعث شده است که کار برای نوسازی جنگنده نسل چهارم فالکون F-16 ترکیه که قرار است توسط شرکت امریکایی لاکهید مارتین انجام شود، متوقف شود و همچنین یک توافق بین ترکیه و پاکستان به ارزش حدود ۱٫۵ میلیارد دالر، از جمله خرید اسلام آباد ۳۰ هلیکوپترهای جنگی T129 ساخت ترکیه با موتورهای CTS800 دارای مجوز امریکا را تهدید کند.

منع فروش تسلیحات ابزاری دیپلماتیک است که ایالات متحده پس از حمله نیروهای ترکیه به قبرس از سال ۱۹۷۸ علیه ترکیه استفاده نکرده است.

در ماه جون، اسماعیل دمیر رئیس سازمان صنایع دفاعی نهاد ریاست جمهوری ترکیه گفت: هزینه های برنامه F-35 Lightning II پس از محرومیت پیمانکاران ترکیه از آن به دلیل خرید سامانه ضد موشکی S-400 توسط جمهوری ترکیه از مسکو ۶۰۰ میلیون دالر افزایش می یابد و منجر به افزایش قیمت خواهد شد. هر هواپیمای این چنینی ۷-۹ میلیون دالر ارزش دارد.

در پایان ماه جون، انقره آمادگی خود را برای «رفع نگرانی» ایالات متحده در مورد ناسازگاری جنگنده های نسل پنجم F-35 امریکایی با سامانه های راکتی ضد هوایی S-400 روسی ابراز کرد. یک هفته قبل از آن مشخص شد که ترکیه آزمایش سیستم های موشکی ضد هوایی T-400 روسی را بر روی جنگنده های امریکایی F-16 و F-4 Phantom II انجام داده است.

یادآوری می کنیم، که روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد چند میلیارد دالری برای تأمین سیستم دفاع هوایی T-400 را امضا کردند. این توافق باعث نارضایتی ایالات متحده شد. واشنگتن انقره را با تحریم هایی تهدید کرد و سپس ترکیه را از برنامه جنگنده F-35 بیرون کرد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.