• امروز : یکشنبه, ۱۸ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل 3492 امروز 10

اخبار ویژه

دیدار علماء و بزرگان ولایات فاریاب و جوزجان با عبدالسلام حنفی امیر خان متقی: با وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار کرد وزارت صحت عامه: چهل کارمند صحی برای آموزش به ایران اعزام شدند وزارت خارجه:طالبان علیه گروه‌های تروریستی اقدامی نکرده است روسیه:تصمیم قرقیزستان برای حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه یک ضرورت بود شکایت مردم پامیر بدخشان از کم‌بود خدمات صحی ۱۷ دانش‌آموز درکنیا بر اثر آتش سوزی جان باختند هبت‌الله آخندزاده: بر دوری از اختلاف و اتحاد تأکیدکرد برنامه جهانی غذا:بیش از دوازده میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو خواهندشد کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر:جامعه جهانی به تعهدات خود در مبارزه با مواد مخدر عمل کند وزیر تحصیلات عالی: کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله ایکس و فیسبوک مرتد هستند دوازده کشور عضو شورای امنیت خواستار لغو قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان شدند فدراسیون فوتبال افغانستان: تیم ملی فوتسال فردا با پاراگوئه بازی دوستانه دارد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق جنوبی لبنان را هدف قرار دادند شکست تیم ملی فوتسال افغانستان برابر تایلند

6

مشروط ماندن انتقال اعتبارها از بانک امانی به کشور

  • کد خبر : 52488
  • 15 دلو 1402 - 16:57

شورای فدرال دولت سویس از امضای توافق نامه‌ای  درباره امتیازات و مصونیت دارایی‌های افغانستان با صندوق امانی افغانستان خبر داده‌است. این شورا در خبرنامه‌ای گفته‌ که بربنیاد این توافق، شورای فدرال سویس اهمیت بین‌المللی صندوق افغانستان را تأیید کرده و نگه‌داری دارایی‌های صندوق در این کشور را تضمین می‌کند. پس از روی کار آمدن دوباره […]

شورای فدرال دولت سویس از امضای توافق نامه‌ای  درباره امتیازات و مصونیت دارایی‌های افغانستان با صندوق امانی افغانستان خبر داده‌است.

این شورا در خبرنامه‌ای گفته‌ که بربنیاد این توافق، شورای فدرال سویس اهمیت بین‌المللی صندوق افغانستان را تأیید کرده و نگه‌داری دارایی‌های صندوق در این کشور را تضمین می‌کند.

پس از روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی در افغانستان، تمامی دارایی‌های کشور در بانک جهانی مسدود شد و تاکنون این دارایی‌ها به امارت اسلامی واگذار نشده‌است.

در بخشی از گزارش شورای فدرال دولت سویس آمده است: هیأت مدیره صندق امانی افغانستان، اطمینان حاصل می کند که اعتبارها تنها در صورتی به بانک مرکزی افغانستان منتقل می شوند که این بانک می‌تواند استقلال خود را از تأثیرات سیاسی اثبات کند. علاوه بر این، بانک مرکزی افغانستان باید تضمین کند که اقدامات مناسبی را برای مبارزه با پولشویی و حمایت از تروریسم انجام داده است.

با این حال، مسولان در امارت اسلامی می‌گویند که دارایی‌های افغانستان در صندوق امانی، مربوط ملت افغانستان است و باید به امارت اسلامی واگذار شود.

عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت: «دارای‌های افغانستان مربوط به ملت عزیز ما است باید بدون قید و شرط در اختیار امارت اسلامی قرار گیرد تا ما به عنوان ذخایر استراتژیک و پشتیبانی ثبات اقتصادی در راستای اعمار زیربنا‌های خود استفاده کنیم.»

برخی از آگاهان مسایل اقتصادی  می‌گویند، بربنیاد شرایطی که در این توافق نامه ذکر شده انتقال دارایی‌ها از  صندوق امانی به بانک مرکزی افغانستان دشوار است.

میرشکیب میر آگاه مسایل اقتصادی گفت: «شرایط که گذاشته شده به طور واقعی برآورده ساختن این شرایط خیلی دشوار و غیر قابل قبول خواهد بود، اما در پهلوی آن، آن‌چه مهم است عبارت از تشویش که در رابطه به حیف میل شدن ذخایر نقدی افغانستان بین صندوق امانی  و بانک مرکزی زیر کنترول طالبان است خیلی وجود دارد.»

سید مسعود آگاه مسایل اقتصادی گفت: «کاهش فشار کمک به افغانستان توسط این کشورها این پول‌ها را به خورد می‌دهد باز هم من فکر می‌کنم سال  ۲۰۰۲ جور می‌شود سال ۲۰۰۱ که ما یک دالر در افغانستان هم نداشتیم و در ۲۰ سال  ما ۷.۲۵ و ۹.۲۵ میلیارد دالر را بخاطر پشتیبانی خود جا دادیم.»

پیش از این، سیگر یا بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان با پخش گزارشی گفته بود که هیچ گونه “کنترل” مبنی بر “سوءاستفاده امارت اسلامی” از پول صندوق امانی افغانستان در سویس، وجود ندارد.

سیگر در این گزارش افزوده‌ که تاکنون از این صندوق پولی به نفع افغان‌ها استفاده نشده است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=52488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.