• امروز : جمعه, ۳۰ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل 3644 امروز 12

اخبار ویژه

شیخ هبت‌الله: کشورهایی که ادعا دارند حقوق بشر در افغانستان نقض شده خود ناقض حقوق بشر هستند ترکمنستان ۱.۵ میلیارد دلار در پروژه‌های مشترک زیربنایی با افغانسستان سرمایه‌گذاری می‌کند روسیه: پیش‌بینی منفی غربی درباره افغانستان تحقق نیافته است همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد وزیر مهاجرین با سفیر قطر در کابل دیدار کرد واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود بانک مرکزی: ارزش افغانی در برابر دالر سه درصد افزایش یافته است وزیرخارجه: هیئت امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو شرکت می‌کند حقانی: جامعه جهانی پذیرفته که افغانستان تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو در مورد افغانستان دعوت شدند وزیر داخله: جنگ در کشور پایان یافته و زمان بازسازی فرا رسیده است ۱۸۵ هزار پرونده در یک سال گذشته از سوی ستره محکمه حل و فصل شده است

6

رها شدن آب بند کمال خان به‌سوی ایران

  • کد خبر : 54402
  • 17 حوت 1402 - 1:46
رها شدن آب بند کمال خان به‌سوی ایران

آب بند کمال خان به‌سوی ولایت سیستان و بلوچستان ایران رها شد. ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفته است که پس از بارندگی‌های پسین و پر شدن کاسه بند، امارت اسلامی حق‌آبه ایران را رها کرده است. تامین حق‌آبه ایران از دریای هلمند یکی از خواست‌های جدی مقام‌های ایرانی از امارت اسلامی بوده‌ است؛ مساله‌ای […]

آب بند کمال خان به‌سوی ولایت سیستان و بلوچستان ایران رها شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفته است که پس از بارندگی‌های پسین و پر شدن کاسه بند، امارت اسلامی حق‌آبه ایران را رها کرده است.

تامین حق‌آبه ایران از دریای هلمند یکی از خواست‌های جدی مقام‌های ایرانی از امارت اسلامی بوده‌ است؛ مساله‌ای که در سال‌های پسین سبب افزایش تنش‌ها میان مقام‌های کابل و تهران نیز شده است.

آقای مجاهد در این باره  گفت: «تلاش ما جریان دارد تا ذخیره‌های آبی در افغانستان پر شود و تعهدات که با ایران داریم را هم مدنظر بگیریم. رها شدن آب هم درست است.»

با این حال کشاورزان در نیمروز گفته‌اند که در پی خشک‌سالی‌های پسین سخت زیان‌مند شده‌اند و باید در گام نخست از آب بند کمال خان بهره ببرند.

گل احمد کشاورز در نیمروز گفت: «مردم نیمروز و کشاورزان در اولویت باشند. در دو سال خشک‌سالی که آمد، ما زیاد متضرر شدیم.»

احمد خان یکی دیگر از کشاورزان در نیمروز گفت: «اول ما را آب بدهد، وقتی کشت و زراعت ما شد، آب اضافه را به همسایه بدهد ما جلو آن را نمی‌گیریم.»

فهیم فرامرز آگاه امور مسایل اقتصادی گفت: «حالا که حکومت امارت اسلامی تصمیم بر این گرفته که یک مقدار آب را در اختیار همسایه‌های ما قرار دهد، واگذاری آب‌ها به همسایه‌ها باید مبتنی بر یک معادله سیاسی و اقتصادی صورت گیرد تا حق مردم افغانستان تلف نشود.»

معاهده آب میان افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ خورشیدی از سوی موسی شفیق و امیرعباس هویدا نخست‌وزیران وقت افغانستان و ایران به امضا رسید. بربنیاد این معاهده، افغانستان در هر ثانیه باید ۲۶ مترمکعب آب به ایران بدهد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=54402

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.