• امروز : یکشنبه, ۱ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 September - 2024
کل 3668 امروز 12

اخبار ویژه

سفیر جدید طالبان در ازبکستان وارد تاشکند شد حزب‌الله: مناطق مختلف شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد اوچا:دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل: دولت هالند ۱۵ میلیون یورو به افغانستان کمک کرد ساختمان پارک ملی واخان تکمیل شد برای نخستین بار شفاخانه کادری دانشکده طب دانشگاه هرات فعال شد وزیر خارجه روسیه: هیچ کس خواهان وقوع جنگ هسته‌ای نیست اردوغان: اسرائیل قصد گسترش جنگ را در منطقه دارد یوناما: بر پشتیبانی درازمدت از مردم افغانستان تأکیدکرد وزارت معادن:این وزارت دست حلقه‌های مافیایی را از معادن‌ افغانستان کوتاه کرده است انتقاد سهیل شاهین از عدم عوت به نشست مجمع عمومی سازمان ملل معاون وزیر حج و اوقاف طالبان:در شرایط کنونی وحدت مسلمانان از همیشه مهم‌تر است منیر اکرم: به گفتگو با طالبان متعهد هستیم تیم ملی کرکت افغانستان در دومین بازی خود با افریقای جنوبی پیروز شد رئیس الوزرای طالبان: به هیچ کسی اجازه‌ی بحث نفاق‌افکنانه را نمی‌دهیم حنفی: از نهادهای مددرسان خواست به منظور ایجاد زمینه‌های کاری با امارت اسلامی همکاری کنند

8

استانکزی: امارت اسلامی به معاهده سال ۱۳۵۱ متعهد است

  • کد خبر : 54153
  • 13 حوت 1402 - 1:00
استانکزی: امارت اسلامی به معاهده سال ۱۳۵۱ متعهد است

شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه بار دیگر تاکید کرده است که امارت اسلامی متعهد به پرداخت حق‌آبه ایران مطابق به معاهده سال ۱۳۵۱ است. آقای ستانکز گفته است که در حال حاضر آب به اندازه رفع نیازمندی شهروندان افغانستان وجود دارد، نه مقداری که به سمت ایران رها شود. معین سیاسی وزارت خارجه گفته […]

شیرمحمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه بار دیگر تاکید کرده است که امارت اسلامی متعهد به پرداخت حق‌آبه ایران مطابق به معاهده سال ۱۳۵۱ است.

آقای ستانکز گفته است که در حال حاضر آب به اندازه رفع نیازمندی شهروندان افغانستان وجود دارد، نه مقداری که به سمت ایران رها شود.

معین سیاسی وزارت خارجه گفته است: «به همه معلوم است که نسبت خشک‌سالی، اکثر وقت‌ها باران  و برف نمی‌باشد، اگر آب هم باشد به اندازه نیست که ما به ایران رها کنیم، به‌خاطری‌که مشکلات داخلی خود ما را پوره نمی‌کند.»

شیرمحمد عباس ستانکزی تاکید کرده دارد که در صورت افزایش آب در دریای هلمند و رفع چالش‌های شهروندان کشور در این زمینه، حق‌آبه ایران را پرداخت خواهند کرد. او همچنان در واکنش به انتقادهای برخی مقام‌های ایرانی در باره پرداخت آب می‌گوید که حکومت سرپرست هیچ‌‎گاه نمی‌خواهد روابط خود با ایران را از بهر آب از بین ببرد.

آقای ستانکزی افزود: «آن‌ها بعضی اوقات سخنان تندی را می‌داشته باشند، ما در مقابل این صحبت‌های تند چیزی نمی‌گوییم، تنها می‌گوییم که وقتی آب از ما اضافه شود، به برادران ایرانی خود حق‌آبه را می‌دهیم.»

تنش ایران و افغانستان از یک دهه به این‌سو بر سر حق‌آبه از دریای هلمند داغ است و این تنش پس از روی‌کار آمدن دوباره امارت اسلامی افزایش یافته که واکنش‌های داخلی و خارجی را به همراه داشته است.

اما راه‌حل برای در خصوص حق‌آبه ایران چیست؟

سید مقدم امین آگاه روابط بین الملل می‌گوید: «این ارتباط می‌گیرد به این‌که از دو طرف کارشناسی شود، باید یک فضای مسالمت‌آمیز جایگاه هر دو طرف را بر مبنای قوانین بین‌المللی مشخص بسازند.»

شاکر یعقوبی آگاه مسایل اقتصادی چنین دیدگاه دارد: «تلاش شود که دو طرف از راه‌های تخنیکی و گفت‌وگوهای تخنیکی این موضوع را نسبتا حل کنند و موضوع حق‌آبه را به یک موضوع منازعه‌بار تبدیل نکنند.»

پیش از این نماینده ایران در بیست‌وهفتمین نشست کمیسیون آب هلمند خواهان تامین حق‌آبه ایران از سوی امارت اسلامی شده بود.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=54153

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.