• امروز : دوشنبه, ۲ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 September - 2024
کل 3673 امروز 5

اخبار ویژه

صندوق حمایت از کودکان سازمان‌ملل: ۳۴۳ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه افغان را بستری کردیم مولوی عبدالکبیر: بزرگان و علماء ولایات ننگرهار و لغمان دیدار کرد تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ راه یافت پناهندگان افغانستان و چالش‌های بهداشت روانی در آمریکا پژوهشگر و افغانستان شناس روس:مشروعیت طالبان در افغانستان تثبیت شده است سفیر جدید طالبان در ازبکستان وارد تاشکند شد حزب‌الله: مناطق مختلف شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد اوچا:دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل: دولت هالند ۱۵ میلیون یورو به افغانستان کمک کرد ساختمان پارک ملی واخان تکمیل شد برای نخستین بار شفاخانه کادری دانشکده طب دانشگاه هرات فعال شد وزیر خارجه روسیه: هیچ کس خواهان وقوع جنگ هسته‌ای نیست اردوغان: اسرائیل قصد گسترش جنگ را در منطقه دارد یوناما: بر پشتیبانی درازمدت از مردم افغانستان تأکیدکرد وزارت معادن:این وزارت دست حلقه‌های مافیایی را از معادن‌ افغانستان کوتاه کرده است انتقاد سهیل شاهین از عدم عوت به نشست مجمع عمومی سازمان ملل

6

همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و ازبیکستان گسترش یافته است

  • کد خبر : 58300
  • 28 ثور 1403 - 21:24
همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و ازبیکستان گسترش یافته است

در یک سال گذشته، بیش از بیست بار هیأت‌های بلندپایه افغانستان و ازبیکستان به هدف گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی و بازرگانی در کابل و تاشکند دیدارهایی انجام داده‌اند. یادگار خواجه شادمانوف سفیر ازبیکستان در کابل می‌گوید که روابط این کشور با افغانستان بیش‌تر بر محور تقویت و گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی و بازرگانی می‌چرخد. سفیر ازبیکستان در […]

در یک سال گذشته، بیش از بیست بار هیأت‌های بلندپایه افغانستان و ازبیکستان به هدف گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی و بازرگانی در کابل و تاشکند دیدارهایی انجام داده‌اند.

یادگار خواجه شادمانوف سفیر ازبیکستان در کابل می‌گوید که روابط این کشور با افغانستان بیش‌تر بر محور تقویت و گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی و بازرگانی می‌چرخد.

سفیر ازبیکستان در کابل گفت: «در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۰ بار هیأت‌های هردو کشور میان افغانستان و ازبیکستان، سفرهایی انجام دادند. هدف از این سفرها تداوم هم‌کاری‌های دوجانبه، گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی، تجارتی و صحبت‌ها روی لایحه‌هایی اقتصادی که در افغانستان صورت گرفت.»

به گفته آقای شادمانوف، ازبیکستان در نظر دارد تا ۴۰۰ میلیون دالر را در بخش‌های تولید انرژی حرارتی و تولید سمنت در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

یادگار خواجه شادمانوف گفت: «همان‌گونه که شما می‌دانید، به علت به رسمیت شناخته نشدن افغانستان از سوی جامعه جهانی، ما بیش‌تر روی مسایل اقتصادی با افغانستان تمرکز کرده‌ایم و هم‌کاری‌های ما را روی مسایل اقتصادی بیش‌تر انجام می‌دهیم.»

سفیر ازبیکستان هم‌چنان درباره کانال قوش‌تیپه می‌گوید که کشورش مخالف ساخت‌وساز کانال قوش‌تیپه نیست؛ اما خواهان ساخت‌وساز این کانال به گونه پیش‌رفته است.

سفیر ازبیکستان در کابل گفت: «دولت‌ها حق استفاده از آب دریای مرزی و مشترک را دارند. ما البته این را می‌دانیم. افغانستان هم می‌تواند از آب دریای آمو استفاده کند و ما از گرفتن آب دریای آمو از سوی این کشور مخالف نیستیم؛ اما خواهان ساخت‌وساز کانال به گونه پیش‌رفته و بر بنیاد اصول هستیم.»

بر بنیاد آمار سفارت ازبیکستان، در سال ۲۰۲۳ میلادی، نزدیک به ۹۰۰ میلیون دالر دادوستد بازرگانی میان افغانستان و ازبیکستان انجام شده و برنامه مسوولان هردو کشور تا سال ۲۰۲۵ میلادی رساندن این رقم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=58300

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.