• امروز : یکشنبه, ۸ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
کل 3749 امروز 7

اخبار ویژه

تحریم‌های آمریکا علیه رسانه‌های روسیه به‌مثابه اعلان جنگ است عفو بین‌الملل: از کشورهای جهان خواست از همه‌گزینه‌ها برای پایان نقض حقوق‌بشر در افغانستان استفاده کند بورل: هیچ قدرتی حتی دولت امریکا قادر به مهار رژیم اسرائیل نیست و از این وضعیت ابراز تأسف کرد کشورهای سوریه، یمن و عراق در پی شهادت سید حسن نصرالله ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند شکایت کشاورزان از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات خود امارت اسلامی: اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان را رد کرد وزیر خارجه: روابط امارت اسلامی با روسیه در سطح خوبی قرار دارد روسیه: جایگزینی برای گفتگو با طالبان وجود ندارد اهدای جایزه آزادی بیان بریتانیا و کانادا به رسانه‌های مستقل افغانستان فدراسیون تکواندوی افغانستان: سه تکواندوکار کشور در مسابقات ایران مدال برنز گرفتند حزب الله: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست شهباز شریف: طالبان حقوق زنان را رعایت کند و دولت فراگیر بسازد گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان غرب افغانستان مشاور سابق امنیت ملی ترامپ خواستار تضعیف طالبان شد اداره محیط‌زیست:برنامه شش ماهه برای مقابله با آلودگی هوا در زمستان روی دست داریم

9

آرامگاه ناصر خسرو از مکان‌های تاریخی با خطر فروریزی روبه‌رو است

  • کد خبر : 59964
  • 01 سرطان 1403 - 17:07
آرامگاه ناصر خسرو از مکان‌های تاریخی با خطر فروریزی روبه‌رو است

آرام‌گاه ناصر خسرو، یکی از مکان‌های تاریخی در ولسوالی یمگان بدخشان با خطر فروریزی روبه‌رو است. باشنده‌های محل می‌گویند که برای بازسازی این آرامگاه، تاکنون از سوی مسوولان و نهادهای مربوط هیچ توجهی نشده است. آرام‌گاه ناصر خسرو بلخی، ادیب، شاعر و نویسنده برجسته کشور که گفته می‌شود در میان قرن‌های چهارم و پنجم هجری […]

آرام‌گاه ناصر خسرو، یکی از مکان‌های تاریخی در ولسوالی یمگان بدخشان با خطر فروریزی روبه‌رو است.

باشنده‌های محل می‌گویند که برای بازسازی این آرامگاه، تاکنون از سوی مسوولان و نهادهای مربوط هیچ توجهی نشده است.

آرام‌گاه ناصر خسرو بلخی، ادیب، شاعر و نویسنده برجسته کشور که گفته می‌شود در میان قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری می‌زیسته است، بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

این آرامگاه بر بالای تپه‌های سنگی قرار گرفته که اطراف آن در اثر بارندگی‌ها و دیگر عوامل طبیعی با خطر فروریزی مواجه است.

امام محمد باشنده بدخشان گفت: «کلا قرآن کریم تا چت و بر دیوارهای اینجا نوشته شده است. ناصر خسرو بسیار یک شخص دانشمند و دانا بوده است. مردم از اطراف و اکناف برای دیدن اینجا حاضر می‌شوند.»

نجیب‌الله باشنده دیگر بدخشان افزود: «ناصر خسرو برای فعلا یک سک مخروبه بیش نیست. ما تخریب‌کننده‌های ناصر خسرو هستیم و ما یمگانی‌ها نتوانستیم از این دانه گران‌بهای خود حفاظت کنیم.»

تمامی ستون‌ها، تیرها و بخش‌های ورودی و داخلی این آرام‌گاه به گونه زیبایی کنده‌کاری و با رنگ‌های گوناگون و آیات قرآن‌کریم مزین شده است.

باشنده‌های محل از مسوولان حکومت سرپرست می‌خواهند تا این آرام‌گاه را از خطر نابودی نجات دهند.

سید عباس باشنده بدخشان اظهار داشت: «خواست ما از دولت همین است که چون این یک آثار تاریخی است، ایجاب می‌کند که تخریب نشود.»

محمد طاهر دیگر باشنده بدخشان گفت: «به همین خاطر باید بازسازی شود و دروازه و اتاق‌هایش تعمیر شوند.»

اما ریاست اطلاعات و فرهنگ بدخشان می‌گوید که موضوع بازسازی این آرام‌گاه را با وزارت اطلاعات و فرهنگ در میان گذاشته‌اند و کار بازسازی آن به زودی آغاز خواهد شد.

ذبیح‌الله امیری رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان بیان کرد: «ما در این عرصه با نهادها و وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت کردیم و ان‌شاءالله که مرمت‌کاری این مقبره تاریخی امسال آغاز خواهد شد.»

بر اساس روایت‌های تاریخی، ناصر خسرو در سال ۱۰۰۵ میلادی در ولایت بلخ به دنیا آمد و در دربار شاهان غزنوی و پس از آن در دربار سلجوقی‌ها بسر می‌برد. او سرانجام از دربار سلجوقی‌ها رو گردانید و به ولسوالی یمگان بدخشان رفت و ۲۵ سال پایانی عمرش را در این منطقه سپری کرد.

ناصر خسرو بلخی در فلسفه، حکمت، طب، نجوم و ریاضی دست بالایی داشت و آثار او شامل سفرنامه، جامع‌الحکمتین، زادالمسافرین، خوان‌الاخوان، روشنایی‌نامه، سعادت‌نامه و دلیل‌المتحرین اند.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=59964

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.