Monday, 1 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۱ سرطان , ۱۴۰۳ - 25 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60271
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 28 ژوئن 2024 - 23:09 |

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا میان جو بایدن و دونالد ترامپ برگزار شد

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا میان جو بایدن و دونالد ترامپ برگزار شد

دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا که از رقیبان سرسخت جو بایدن به شمار می‌رود، خروج سربازان امریکایی از افغانستان را شرم‌آور خواند.

آقای ترامپ در این مناظره نود دقیقه‌ای، هم‌چنان از جاگذاشتن میلیاردها دلار تجهیزات در افغانستان و کشته شدن سربازان امریکایی هنگام خروج از افغانستان انتقاد کرد.

رییس‌جمهور پیشین امریکا گفت: «ما در افغانستان میلیاردها دالر تجهیزات جاگذاشتیم، ۱۳ سرباز را از دست دادیم و ضمناً مردم را نیز پشت سر گذاشتیم. ما شهروندان امریکایی را نیز پشت سر گذاشتیم.»

از سویی هم، جوبایدن نیز در واکنش به سخنان ترامپ افزود که در زمان ریاست جمهوری او هیچ سربازی به هیچ جایی فرستاده نشده است.

آقای بایدن با اشاره به دوره ریاست جمهوریش می‌افزاید که در دوره او هیچ سرباز امریکایی کشته نشده است.

جوبایدن رییس‌جمهور امریکا گفت: «زمانی که او رییس‌جمهور بود، هنوز مردم را در افغانستان می‌کشتند و او هیچ کاری در این مورد انجام نمی‌داد. ما هنوز در موقعیتی قرار داشتیم که شما تصور می‌کردید که ما در این کشور امن هستیم. حقیقت این است که من تنها رییس‌جمهوری در این قرن هستم که چنین چیزی را ندارم، یعنی در این دهه، هیچ نیرویی در هیچ جای جهان کشته نشده است.»

هم‌زمان با این، امارت اسلامی شکست نظامی نیروهای امریکایی از افغانستان را یکی از علت‌های بنیادی خروج امریکا از کشور می‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید امریکا در صدد ایجاد پایگاه دایمی در افغانستان بود که منجر به شکست‌اش شد.

آقای مجاهد در این باره گفت: «خروج نیروهای امریکایی بر اساس شکست آن‌ها در عرصه نظامی بود و به برکت مبارزه و جهاد مردم افغانستان این کار انجام شد. این‌که امریکا بخاطر طولانی‌مدت پلان داشت در افغانستان بیاید، این‌که امریکا می‌خواست افغانستان را پایگاه دایمی خود بسازد، هیچ شکی در این وجود ندارد.»

امریکا پس از حضور بیست‌ساله نظامی‌اش، سر انجام به تاریخ ۳۱ آگست ۲۰۲۱ میلادی، آخرین سربازش را از افغانستان خارج کرد و به طولانی‌ترین نبردش در کشور پایان داد.

 

آژانس خبری پامیر – اموربین الملل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.