Monday, 1 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۱ سرطان , ۱۴۰۳ - 25 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 60255
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 28 ژوئن 2024 - 1:24 |

هیئت‌های واشنگتن و کابل درنشست دوحه مشخص شدند

هیئت‌های واشنگتن و کابل درنشست دوحه مشخص شدند

وزارت خارجه در یک خبرنامه گفته است که نماینده‌های وزارت‌‌های داخله، صنعت و تجارت، خارجه، بانک مرکزی افغانستان و رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در نشست سوم دوحه شرکت می‌کنند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت  خارجه این موضوع را در دیدار با رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان مشخص کرده و طرف‌ها در این دیدار درباره دستور کار نشست سوم نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

در این خبرنامه آمده است: «دو طرف علاوه بر اشتراک هیأت امارت اسلامی افغانستان در نشست دوحه، در مورد دستور کار و سایر مسایل مربوطه بحث و تبادل نظر کردند.»

باقر سعیر آگاه مسایل سیاسی درباره تاثیرگذاری نشست‌ها گفت: «نشست‌ها تاثیرگذار است اما نمی‌تواند کار را به صورت اساسی و بنیادی حل کند.»

در سویی دیگر وزارت خارجه امریکا نیز از شرکت نماینده‌های ویژه این کشور برای افغانستان در نشست سوم دوحه خبر داده و گفته است که حکومت سرپرست باید تعهدات خود را تحت توافق‌نامه دوحه به‌ویژه در بخش رعایت حقوق زنان و دختران در افغانستان جدی بگیرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری در باره نشست دوحه گفته است: «ما در آن کنفرانس شرکت خواهیم کرد؛ زیرا با جامعه جهانی یکجا به طالبان تاکید می‌کنیم که آنان باید تعهدات خود را تحت توافق‌نامه دوحه جدی بگیرند و این شامل رفتار با زنان و دختران نیز می‌‎شود.»

اما رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان گفته است تا زمانی‌که مساله‌ی زنان و دختران در دستور کار نشست دوحه گنجانیده نشود، چرخه درگیری در این کشور متوقف نخواهد شد.

در همین حال یو شیاویونگ نماینده ویژه چین برای افغانستان به یکی از رسانه‌های ایرانی گفته است که نشست دوحه به شکل غیررسمی و پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. این دیپلمات چینی افزوده که امیدوار است این نشست همانند نشست‌های پیشین دوحه، ناموفق عمل نکند.

نماینده ویژه چین برای افغانستان هم‌چنان گفته است: «نمی‌دانم این نشست چگونه خواهد بود؛ اما چیزی که می‌دانم این است که این نشست غیررسمی، پشت درهای بسته خواهد بود و به نحوی نیست که افراد بتوانند به‌گونه‌ کامل درباره موضوعات بحث و گفت‌وگو کنند.»

اسحاق دار معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پاکستان درباره نشست سوم دوحه گفته است: «در چند هفته نزدیک، یک کنفرانس در دوحه برگزار خواهد شد، در این کنفرانس یک نشست سه‌جانبه نیز خواهد بود که دوحه میزبان آن است. ما خواهیم بود و افغانستان خواهد بود. در این نشست ما در کنار صحت موارد جامع دیگر نیز برای بحث خواهیم کرد و کار وزارت خارجه در این مورد جریان دارد.  موضوع افغانستان برای ما اولویت دارد.»

پیش از این سازمان ملل متحد تاکید ورزیده است که نشست سوم دوحه و دیدار مقام‌های ملل متحد با حکومت سرپرست به معنای به‌رسمیت شناسی آنان نیست و نشست دوحه یک فرایند برای وادار کردن حکومت سرپرست به عملی کردن تعهداتش است.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.