• امروز : شنبه, ۷ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3736 امروز 7

اخبار ویژه

مشاور سابق امنیت ملی ترامپ خواستار تضعیف طالبان شد اداره محیط‌زیست:برنامه شش ماهه برای مقابله با آلودگی هوا در زمستان روی دست داریم ۳۲۰ کارخانه تولید کفش در هرات فعالیت دارند آمریکا: امارت اسلامی باید به تعهداتش عمل کند نظری: کاهش کمک‌های بشری به افغانستان خلاف حقوق بین‌المللی است وزارت حج و اوقاف: برای آگاهی دینی مردم از طریق مساجد تلاش‌ می‌کنیم وزیرخارجه ایران:آمریکا پاسخگوی وضعیت کنونی در افغانستان باشد اتاق تجارت افغانستان: ۵۰ درصد صادرات زغال‌سنگ افغانستان کاهش یافته است رهبر طالبان: دادگاه عالی با قاطعیت احکام شرعی را پیاده کند سفارت افغانستان در لندن بسته شد خلیلزاد: خروج آشفته از افغانستان نتیجه ضعف‌های اطلاعاتی بود معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا شرکت‌‌های داخلی و خارجی علاقه‌مندسرمایه‌گذری در افغانستان هستند سهیل شاهین:نام مقام‌های امارت اسلامی در فهرست سیاه مانع برقراری روابط کابل با کشورها است فعالیت کارخانه ذوب‌آهن در شهرک صنعتی هرات مذاکرات امارت اسلامی با مقام‌های ایران برای حل مشکلات مهاجرین

9

کاروان‌سرای ۵۰۰ ساله در بامیان توسط نهاد بین‌المللی بازسازی می‌شود

  • کد خبر : 59146
  • 14 جوزا 1403 - 13:59
کاروان‌سرای ۵۰۰ ساله در بامیان توسط نهاد بین‌المللی بازسازی می‌شود

یک کاروان‌سرای باستانی در مرکز بامیان که ۵۰۰ صد سال پیشینه‌ی تاریخی دارد از سوی یک نهاد بین‌المللی بازسازی می‌شود. صفی‌الله رائد رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که ساخت و ساز این مکان باستانی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر امریکایی هزینه برمی‌دارد که از سوی همین نهاد پرداخته می‌شود. این کاروان‌سرا که در […]

یک کاروان‌سرای باستانی در مرکز بامیان که ۵۰۰ صد سال پیشینه‌ی تاریخی دارد از سوی یک نهاد بین‌المللی بازسازی می‌شود.

صفی‌الله رائد رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که ساخت و ساز این مکان باستانی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر امریکایی هزینه برمی‌دارد که از سوی همین نهاد پرداخته می‌شود.

این کاروان‌سرا که در گستره ۴۵۰ هزار متر مربع قرار دارد، به هدف بارگیری و ایست‌گاه مسافران در دروازه ورودی جنوبی شهر بامیان ساخته شده بود. در طول سال‌های زیاد، بخش‌های بزرگی از این بنا تخریب و از بین رفته است.

رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان افزود: « این کاروان‌سرا همانند نمونه اولش ساخته می‌شود، ۳.۵ میلیون دالر برای ساخت این کاروان‌سرا هزینه شده و تا سه الی چهار سال تکمیل خواهد شد.»

به گفته‌ی او، این مکان به یک مرکز گردش‌گری اختصاص داده خواهد شد.

ناصر صمدی مهندس تطبیق کننده گفت: «برای ساخت این کاروان‌سرا از مواد اولی آن استفاده می‌شود بخاطر این‌که اصالت تاریخی‌اش حفظ شود.»

سید عبدوال سجادی استاد دانشگاه گفت: «حفاظت آثارهای باستانی و جلوگیری از تخریب آن، به رونق صنعت گردش‌گری می‌افزاید.»

در کار ساخت این کاروان‌سرا، به گونه میانگین روزانه ۸۰ تن کارگر، کار می‌کنند و۴۰۰ افغانی دست مزد می‌گیرند.

سید مهدی کارگر گفت: « روزانه ۴۰۰ افغانی مزد کارگری ما است، این کار خوب است. اگر این کار ادامه پیدا کند به تامین نیازهای زندگی ما کمک می‌کند.»

فقیرشاه کارگر دیگر گفت: «مزد کار‌گری ساخت این کاروان‌سرا برای خانواده‌ی ما بسیار خوب است، ما تقاضا داریم که این کارگری‌ها ادامه داشته باشد.»

کار بازسازی این کاروان‌سرا در حالی روی دست گرفته شده است که سال پار، بخش‌های از شهر ضحاک نیز در این ولایت بازسازی شده و قرار است که کار ساخت مکان‌های باستانی در دره ککرک نیز، در سال روان خورشیدی روی دست گرفته شود.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=59146

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.