Wednesday, 26 June , 2024
امروز : چهارشنبه, ۶ سرطان , ۱۴۰۳ - 20 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 59643
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2024 - 1:20 |

گفتگوی کمیسیون اقتصادی ریاست‌الوزرا:درباره ساخت بند دوم سروبی ولایت کابل

گفتگوی کمیسیون اقتصادی ریاست‌الوزرا:درباره ساخت بند دوم سروبی ولایت کابل

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا به وزارت انرژی و آب دستور داده است تا در مورد ساخت‌وساز بند دوم سروبی کابل با شرکت‌های مختلف بحث‌های تخنیکی انجام دهد.

در همین حال وزارت انرژی و آب گفته است که پروژه بند برق دوم سروبی دوم کابل در اولویت‌های کاری این وزارت قرار دارد.

به گفته‌ی اطلاعات وزارت انرژی و آب، ساخت‌وساز بند دوم سربی در دو مرحله انجام خواهد شد و هزینه آن حدود ۳۰۰ میلیون دالر برآورد شده است.

مطیع‌الله عابد سخنگوی وزارت انرژی و آب گفت: «این پروژه در دو مرحله جور می‌شود که ظرفیت تولید در مرحله اول به ۱۱۱ میگاوات می‌رسد و در مجموع در حدود ۳۰۰ میلیون دالر هزینه دارد.»

در سوی دیگر امان‌الله غالب رییس پیشین شرکت برشنا ساخت‌وساز بند دوم سروبی کابل را در راستای مدیریت آب و تولید انرژی در کشور مهم می‌داند.

او در این باره افزود: «آب در بند یک و دوی سربی گردان می‌شود و دوباره سر توربین‌ها میاید. در وقت‌های که آب کم است، تولیدش کم است، ظرفیت اش ۱۰۸ میگاوات تخمین شده و اگر آب زیاد باشد، تا ۱۴۰ و ۱۶۰ میگاوات برق تولید کرده می‌تواند.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری و برخی از آگاهان، سرمایه‌گذاری روی تولید انرژی در کشور را برای رسیدن به خودبسندگی در بخش انرژی مهم می‌خوانند.

خانجان الکوزی عضو هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «سرمایه‌گذاری در بخش انرژی بسیار برای ما مهم است. اگر آبی، ذعالی یا بادی باشد، یگ ضرورت مبرم است، نه تنها برای مردم بل در تولید نیز مهم است.»

بر بنیاد معلومات شرکت برشنا، انرژی تولید شده از بند سروبی و ماهیپر در کابل بیشتر در ساحات سبز و شفاخانه‌های پایتخت به مصرف می‌رسند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.