Wednesday, 26 June , 2024
امروز : چهارشنبه, ۶ سرطان , ۱۴۰۳ - 20 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 59577
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اقتصادی تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2024 - 0:50 |

یک شرکت ایرانی طرح ایجادکارخانه معیاری پالایشگاه نفت در افغانستان را به وزارت صنعت داده است

یک شرکت ایرانی طرح ایجادکارخانه معیاری پالایشگاه نفت در افغانستان را به وزارت صنعت داده است

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که سرپرست این وزارت با نماینده‌های یک شرکت ایرانی روی چگونگی کیفیت و نوعیت محصولات بدست آمده از نفت خام در کارخانه‌ی که قرار است ساخته شود، گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «در این ملاقات، نماینده شرکت ویرا گاز طرح ایجاد پالایش‌گاه معیاری را با استفاده از تکنالوژی روز، مطابق به نفت خام استخراجی افغانستان شریک کرده و در رابطه به مقدار، کیفیت و نوعیت محصولات بدست آمده معلومات تخنیکی ارایه کرد.»

با این حال اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد کارخانه‌های خرد و بزرگ پالایش در بخش نفت را برای رسیدن به خودکفایی مهم می‌داند.

به باور مسوولان در این اتاق، استفاده از تجارب ایران در ساخت پالایش‌گاه‌های نفتی با سرمایه نسبتن کوچک در افغانستان نتیجه مطلوب خواهد داشت.

خانجان الکوزی عضو هیأت رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «نفت تصفیه نشده قیمت نازل دارد، وقتی تصفیه می‌شود و تیل تی‌‌یک یا پترول خوب ساخته می‌شود، قیمتش بالا می‌رود.»

در سوی دیگر برخی آگاهان می‌گویند در صورتی‌که پالایش‌گاه‌های معیاری در معادن کشور ایجاد شوند، قیمت مواد معدنی در داخل کشور کاهش و در صادرات نیز مفاد بیشتر بدست خواهد آمد.

شاکر یعقوبی آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید: «در صورتی‌که امکانات در افغانستان فراهم شود و ما در داخل بتوانیم مواد معدنی را پروسس بکنیم، نرخ مواد معدنی هم افزایش پیدا می‌کند و هم‌چنان در کیفیت نیز تغییر ویژه وارد می‌شود که می‌توانیم خریداران کلان جهانی پیدا بکنیم.»

بر بنیاد اطلاعات وزارت معادن و پترولیم، ده تا پانزده درصد نیازمندی مواد نفتی افغانستان از طریق معادن نفت قشقری تامین می‌شود.

در حال حاضر یک لیتر تیل پترول به ۵۶ افغانی، یک لیتر دیزل به ۵۸ افغانی و یک کیلوگرام گاز هم به ۴۵ افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.