• امروز : دوشنبه, ۲ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 September - 2024
کل 3680 امروز 12

اخبار ویژه

رسانه نزدیک به طالبان: داعش از نام اسلام سوء استفاده می‌کند سرمایه‌گذاران افغانستان: در بازار مشترک ازبکستان و افغانستان فعالیت‌شان را آغاز کردند ریاست شرکت‌های امارتی: ۴۳ شرکت‌ در بخش‌های گوناگون فعالیت دارند وزارت اقتصاد: در یک سال اخیر تولید ناخالص داخلی ۲.۷درصد افزایش داشته است امارت اسلامی خواستار حضور در نشست سران بریکس شد وزارت امور خارجه: طالبان جان باختن کارگردان معدن در طبس ایران را تسلیت گفت رژیم صهیونیستی حملات خود را به لبنان تشدیدکرده است صندوق حمایت از کودکان سازمان‌ملل: ۳۴۳ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه افغان را بستری کردیم مولوی عبدالکبیر: بزرگان و علماء ولایات ننگرهار و لغمان دیدار کرد تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ راه یافت پناهندگان افغانستان و چالش‌های بهداشت روانی در آمریکا پژوهشگر و افغانستان شناس روس:مشروعیت طالبان در افغانستان تثبیت شده است سفیر جدید طالبان در ازبکستان وارد تاشکند شد حزب‌الله: مناطق مختلف شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد اوچا:دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل: دولت هالند ۱۵ میلیون یورو به افغانستان کمک کرد

7

وزارت اطلاعات و فرهنگ:بازسازی بالاحصار کابل ۸۰ درصد پیش رفت کرده است

  • کد خبر : 59194
  • 15 جوزا 1403 - 11:07
وزارت اطلاعات و فرهنگ:بازسازی بالاحصار کابل ۸۰ درصد پیش رفت کرده است

به گفته‌ این وزارت، قرار است تا پایان سال جاری میلادی، کار این بخش باستانی کشور تکمیل شود. قلعه تاریخی بالاحصار با داشتن ۲۲ برج در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شهر کابل قرار دارد که در زمان حکمرانی یفتلی‌ها ساخته شده است. این بخش باستانی کشور با گستره ۲۳۰ جریب زمین زمانی محل […]

به گفته‌ این وزارت، قرار است تا پایان سال جاری میلادی، کار این بخش باستانی کشور تکمیل شود.

قلعه تاریخی بالاحصار با داشتن ۲۲ برج در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شهر کابل قرار دارد که در زمان حکمرانی یفتلی‌ها ساخته شده است.

این بخش باستانی کشور با گستره ۲۳۰ جریب زمین زمانی محل اقامت شاهان وقت افغانستان بود.

خبیب غفران سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «جاهایی که نیاز به بازسازی دارد کار روی آن جریان دارد. بخش‌های مختلف شامل دروازه‌ها و سنگ‌فرش‌های بالاحصار است.»

سرمحقق کتاب خان فیضی رییس مرکز بین‌المللی تحقیقاتی کوشانی گفت: «بالاحصار کابل از زمان یفتلی‌ها در قلب کابل است. این آبده دارای ۲۲ برج است که در جریان جنگ‌های پسین قسمت‌هایی از آن از بین رفت. اطراف آن خندق‌هایی بود که حالا هیچ اثری از آن نیست و اطراف آن پر شده است؛ اما از لحاظ تاریخی در سطح منطقه بی‌نظیر است.»

برخی از باستان‌شناسان و فرهنگیان کشور بازسازی و حفاظت از بخش‌های باستانی کشور را مهم می‌دانند.

شیر محمد نوری آگاه مسایل فرهنگی گفت: «بالاحصار و قلعه‌های تاریخی که به خاطر اهداف نظامی استفاده می‌شد، دولت باید برای حفظ آن توجه جدی داشته باشد.»

عبدالرحمن احساس آگاه فرهنگی دیگر گفت: «آبده‌های تاریخی که گویای زنده تاریخ یک کشور هستند، دولت باید در قسمت حفاظت از آن‌ها کوشا باشد.»

کار بازسازی بالاحصار کابل در سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت پیشین با همکاری بنیاد فرهنگی آغاخان آغاز شده بود؛ اما به دلیل نبود بودجه و تکمیل نشدن حفریات، کار آن متوقف ماند.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=59194

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.