• امروز : سه شنبه, ۳ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 24 September - 2024
کل 3693 امروز 13

اخبار ویژه

بزرگان و علمای ولایت بغلان خواستار ساخت شفاخانه و مکاتب در این ولایت شدند مسئول سیاست خارجی اروپا نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه هشدار داد والی هرات: دومین قطار ترانزیتی حامل مواد معدنی افغانستان عازم ترکیه شد ژاپن برای حضور افغانستان در کنفرانس تغییرات اقلیمی تلاش می‌کند گسترش همکاری‌ اقتصادی ایران و افغانستان در انرژی و محیط زیست تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۴ روز چهارشنبه‌باتیم پاراگوئه بازی می‌کند سازمان بین‌المللی مهاجرت:در هفته دوم ماه سپتمبر۸۶هزار افغانستانی از ایران و پاکستان بازگشتند سناتور سابق پاکستانی: سیاست‌ ما در افغانستان، شکست خورده است مسدود ماندن گذرگاه تورخم میلیون‌ها دالر به بازرگانان و کشاورزان زیان وارد شده است وزارت خارجه طالبان:از دعوت نشدن در هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتقادکرد دیدار سرپرست وزارت معادن با مسئولان قرارداد دوم مس‌عینک وزارت صحت عامه طالبان: ۶ دوره واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر افغانستان به انجام شده است چین: کشورهای آسیب‌زننده به محیط زیست افغانستان پاسخگو باشند رسانه نزدیک به طالبان: داعش از نام اسلام سوء استفاده می‌کند سرمایه‌گذاران افغانستان: در بازار مشترک ازبکستان و افغانستان فعالیت‌شان را آغاز کردند

13

سازمان عفو بین‌الملل:گزارش یوناما نقض حقوق بشر را آشکار می‌کند

  • کد خبر : 61126
  • 22 سرطان 1403 - 0:53
سازمان عفو بین‌الملل:گزارش یوناما نقض حقوق بشر را آشکار می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که گزارش دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، نقش امر به معروف و نهی از منکر را در نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در افغانستان آشکار می‌کند. عفو بین‌الملل هم‌چنان از سازمان ملل متحد خواسته تا مکانیزم مستقل پاسخگویی بین‌المللی برای بررسی جرایم تحت قوانین بین‌المللی و […]

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که گزارش دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، نقش امر به معروف و نهی از منکر را در نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در افغانستان آشکار می‌کند.

عفو بین‌الملل هم‌چنان از سازمان ملل متحد خواسته تا مکانیزم مستقل پاسخگویی بین‌المللی برای بررسی جرایم تحت قوانین بین‌المللی و سایر نقض‌های جدی را در افغانستان ایجاد کند.

در اعلامیه سازمان عفو بین‌الملل نوشته شده است: «آنان هم‌چنان باید اطمینان حاصل کنند که عدالت جنسیتی در اولویت قرار می‌گیرد و مشارکت زنان مدافع حقوق بشر و سهام‌داران جامعه مدنی در تمام تعاملات با طالبان در مورد آینده افغانستان محوری باقی می‌ماند. شکست در انجام این کار به معنای پشت کردن به قربانیان و حقوق آن‌ها برای حقیقت، عدالت و غرامت است.»

زمان سلطانی پژوهش‌گر سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا گفت: «آن‌چه را که وزارت به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر طالبان انجام می‌دهد، نقض گسترده و منظم حقوق بشری است.»

پیش از این امارت اسلامی در واکنش به گزارش یوناما گفته است که گزارش‌گران این نهاد تلاش دارند افغانستان را ازدید غرب بررسی کنند که درست نیست.

عبدالغفار فاروق سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر پیش از این نیز با رد ادعاهای صورت گرفته در گزارش یوناما، گفته است که حقوق شرعی زنان و مردان در کشور تامین است و با همه برخورد شرعی صورت می‌گیرد.

عبدالغفار فاروق گفته است: «با حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان، حقوق شرعی تمام اتباع کشور چه مرد چه زن هستند، تامین شده و با همه برخورد شرعی می‌شود.»

در سوی دیگر محمد صادق عاکف عضو امارت اسلامی در واکنش به گزارش یوناما درباره کارکردهای وزارت امر به معروف و نهی از منکر افزوده است که حقوق تمامی افراد جامعه از دید شریعت تامین است و امارت اسلامی مکلف به تطبیق احکام شرعی است، نه فرمایش‌های جهان.

محمد صادق عاکف گفت: «ما به شریعت مکلف هستیم. ما به فرمایش‌های آنان مکلف نیستیم که آن‌ها برای ما فرمایش می‌دهند. آن‌ها باید متوجه خود باشند.»

هم‌زمان با این برخی از آگاهان سیاسی و فعالان عرصه حقوق زنان درباره نشر گزارش یوناما و اعلامیه عفو بین‌الملل، دیدگاه‌های گوناگون دارند.

تفسیر سیاه‌پوش فعال عرصه حقوق زنان گفت: «ما نمی‌خواهیم که جهانیان در حد شعار در کنار ما باشد، در حدی باشند که حداقل یک نتیجه به مردم افغانستان به‌خصوص زن‌ها ببینیم.»

فضل‌الرحمن اوریا آگاه مسایل سیاسی گفت: «وزارت محترم امر به معروف باید طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد این گزارش موقف خود را کاملا مشخص کند و جایگاه خود را باید توضیح و تشریح کند.»

این در حالی‌ست که یوناما در گزارشی از کارکردهای وزارت امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرده و افزوده که وزارت امر به معروف و نهی از منکر برخی از حقوق شهروندان افغانستان را نقض کرده است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=61126

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.