Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ سرطان , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 60471
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 02 جولای 2024 - 10:06 |

رئیس معارف فاریاب:بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در فضای باز یا خانه‌های کرایی مشغول آموزش هستند

رئیس معارف فاریاب:بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در فضای باز یا خانه‌های کرایی مشغول آموزش هستند

محمد طاهر جواد رییس معارف فاریاب نبود ساختمان‌های معیاری برای شماری از مکتب‌ها در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت را یک چالش جدی می‌داند.

به گفته‌ی او، از میان ۴۹۸ باب مکتب در فاریاب، ۱۵۵ مکتب آن، ساختمان ندارد و بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در فضای باز یا خانه‌های کرایی مشغول آموزش هستند.

رییس معارف فاریاب گفت: «در ولایت فاریاب مجموعاً ۴۹۸ باب مکتب موجود است که از این میان ۱۵۵ مکتب ما فاقد تعمیر است. در این ۱۵۵ مکتب فاقد تعمیر، حدود ۸۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز در زیر آفتاب، فضای باز، خیمه‌ها و حویلی‌های کرایی مصروف آموزش هستند.»

لیسه نسوان بادغیسی در ولسوالی خواجه سبزپوش فاریاب یکی از مکتب‌های است که ساختمان آن در اثر جنگ‌های پسین ویران شده و دانش‌آموزان این مکتب در فضای باز، خانه‌های کرایی یا هم زیر خیمه‌ها آموزش می‌بینند.

شماری از دانش‌آموزان در فاریاب، خواستار ساخت ساختمان معیاری برای مکاتب‌شان هستند.

خاطره دانش‌آموز گفت: «ما به آفتاب و گرمی درس می‌خوانیم. ما از وزارت معارف خواهش می‌کنیم که مکتب ما را بسازند.»

زهرا دانش‌آموز دیگر گفت: «مکتب ما سوخته است. برای ما یک مکتب ساخته شود تا آن‌جا به راحتی درس بخوانیم.»

باشنده‌های فاریاب از مسوولان در حکومت سرپرست و نهادهای کمک‌کننده، خواستار ساخت مکاتب جدید و بازسازی مکاتب ویران‌شده در مناطق‌شان هستند.

عبدالحق باشنده فاریاب گفت: «مکتب ما فعلاً تخریب شده. شما شاهد هستید که این مکتب قابل تدریس نیست. همین‌جا شاگردان ما در زیر خیمه و آفتاب‌سوزان درس خود را به پیش می‌برند. شاگردان بسیار به مشکل مواجه هستند.»

عبدالقیوم باشنده فاریاب گفت: «نیاز منطقه و نیاز شاگردان مکتب این است که توجه به این مکتب شود. رییس معارف و وزارت معارف توجه جدی داشته باشند که این مکتب ما ساخته شود و شاگردان به صورت جدی بیایند و درس و تعلیم را یاد بگیرند.»

بر اساس معلومات مسوولان معارف فاریاب، در سال روان خورشیدی، افزون بر بازسازی مکتب‌های ویران‌شده، برای شماری از مکتب‌ها نیز، ساختمان‌های جدید ساخته خواهد شد.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.