Monday, 8 July , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۸ سرطان , ۱۴۰۳ - 2 محرم 1446
شناسه خبر : 60613
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 05 جولای 2024 - 1:28 |

وزارت صحت عامه:۷۵ کودک در کشور به علت بیماری سرخکان جان باختند

وزارت صحت عامه:۷۵ کودک در کشور به علت بیماری سرخکان جان باختند

وزارت صحت عامه گفته است در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۷۵ کودک در نتیجه بیماری سرخکان در کشور جان باخته‌اند.

بر بنیاد آمار ارایه شده از سوی این وزارت، در این شش ماه بیش از ۵هزار و ۲۰۰ تن به بیماری سرخکان مبتلا شده‌ند.

شرافت زمان امرخیل سخنگوی وزارت صحت عامه گفت: «نزد ما که آمار دقیق است و واقعات که در لابرتوار هم تشخیص شده بود ۵۲۴۰ واقعه مثبت داریم. در کنار این ۷۵ واقعه جان باخته داریم و زمانی‌که واقعه‌های مثبت تایید شد بعد از آن این کودکان جان خود را از دست دادند.»

مریم که کودک پنج ساله خود را برای درمان به شفاخانه صحت طفل اندراگاندی برده، گفت: «یک بچه‌ام در مکتب است و از هم‌صنف‌اش به او سرایت کرده بود، و قتی که آمد چشم‌هایش سرخ نشده بود فقط در دست هایش سرخکان برآمده بود.»

هم‌زمان با این صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف آمار داده است که از آغاز سال جاری میلادی تا پایان ماه می، بیش از ۲۸هزار واقعه مشکوک بیماری سرخکان و ۱۲۶ مورد مرگ ناشی از این بیماری در افغانستان به این نهاد گزارش شده است.

یونیسف هم‌چنان گفته است که افغانستان در معرض خطر بیماری‌های مستعد اپیدمی نیز قرار دارد و آمار بیماری سرخکان در سال ۲۰۲۴ میلادی به تناسب سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است.

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد نوشته است: «از آغاز سال ۲۰۲۴، در مجموع ۲۸هزار ۶۳۱ مورد مشکوک سرخکان و ۱۲۶ جان باخته گزارش شده است. در میان واقعات مشکوک، ۲۲هزار ۹۹۹ یعنی ۳.۸۰ درصد کودکان زیر پنج سال و ۱۲هزار ۹۳۷ یعنی ۲.۴۵ در صد زنان بودند.»

محمد عارف حسن‌زی یکی از پزشکان در کابل گفت: «دلیلش بسیار ساده است؛ این یک مریضی فوق‌العاده ساری است و مریض‌های که واکسین نمی‌شوند زیاد تهدید می‌شوند. وقتی یم واقعه سرخکان در یک فامیل پیدا می‌شود، اطفال دیگر آن فامیل که واکسین نشده، چانس مصاب شدن آنان زیاد است.»

بر بنیاد آمارهای وزارت صحت عامه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی نزدیک به سه‌هزار نفر به بیماری سرخکان در سراسر کشور مبتلا شدند.

 

آژانس خبری پامیر

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.