• امروز : پنج شنبه, ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل 3641 امروز 9

اخبار ویژه

همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد وزیر مهاجرین با سفیر قطر در کابل دیدار کرد واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود بانک مرکزی: ارزش افغانی در برابر دالر سه درصد افزایش یافته است وزیرخارجه: هیئت امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو شرکت می‌کند حقانی: جامعه جهانی پذیرفته که افغانستان تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو در مورد افغانستان دعوت شدند وزیر داخله: جنگ در کشور پایان یافته و زمان بازسازی فرا رسیده است ۱۸۵ هزار پرونده در یک سال گذشته از سوی ستره محکمه حل و فصل شده است محمد نبی عمری: به مشورت و نظر مردم نیاز داریم ۸ عضو داعش در حمله طالبان در ولایت فاریاب کشته شدند کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حوادث لبنان تکان‌دهنده و نقض قوانین بین‌المللی است

9

وزارت صنعت:در سه ماه نخست سال جاری ۱۷ هزار تُن گندم وارد شده است

  • کد خبر : 62537
  • 10 اسد 1403 - 14:42
وزارت صنعت:در سه ماه نخست سال جاری ۱۷ هزار تُن گندم وارد شده است

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در سه ماه نخست سال روان خورشیدی، ۱۷ هزار تُن گندم به ارزش بیش از یک میلیون و پنجصد هزار دالر از کشورهای گوناگون به افغانستان وارد شده است. آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی این وزارت می‌گوید که بیش‌ترین واردات گندم از کشورهای پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، هند، ترکمنستان […]

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در سه ماه نخست سال روان خورشیدی، ۱۷ هزار تُن گندم به ارزش بیش از یک میلیون و پنجصد هزار دالر از کشورهای گوناگون به افغانستان وارد شده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی این وزارت می‌گوید که بیش‌ترین واردات گندم از کشورهای پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، هند، ترکمنستان و امارات متحده عربی صورت گرفته است.

آقای جواد در این باره گفت: «واردات گندم افغانستان از کشورهای پاکستان، ازبیکستان، تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، هندوستان، ترکمنستان و امارات متحده عربی صورت گرفته است که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی به مقدار هزار تُن به ارزش ۲۰ اعشاریه شش میلیون دالر و در سه ماه نخست سال روان خورشیدی، به وزن حدود ۱۷ هزار تُن به ارزش یک اعشاریه شش میلیون دالر می‌باشد.»

از سوی دیگر، شماری از کشاورزان در کشور از افزایش گندم خرسند هستند.

با توجه به این که وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از افزایش ۱۳ درصدی حاصلات گندم در کشور خبر داده است، اما میزان حاصلات گندم در برخی از ولایت‌ها کاهش و در برخی از ولایت‌ها افزایش یافته است.به طور مثال، در ولایت مرکزی دایکندی میزان حاصلات کاهش یافته؛ اما در فاریاب حاصلات گندم افزایش داشته است.

حفیظ‌الله کشاورز فاریاب گفت: «حاصلات گندم امسال بسیار خوب بود. باران‌ها هم بود؛ اما بازار وجود ندارد. اگر بازار خوب نباشد، ما حاصلات را از دست خواهیم داد.»

خان محمد کشاورز دایکندی در این مورد می‌گوید: «از سال گذشته هیچ گندم باقی نمانده و امسال گندمی که برداشت کرده‌ایم به سه یا چهار صد من می‌رسد. آب هم خوب بود، گندم هم خوب بود؛ اما در نهایت تخم آن کامل نشد.»

در این میان، مسوولان در امارت اسلامی می‌گویند که افغانستان از نظر تولید گندم تا اکنون نتوانسته به خودکفایی برسد و همه ساله مقدار نیاز گندم خود را از کشورهای همسایه و منطقه خریداری می‌کند.

مصباح الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به طلوع نیوز گفت: «در سال ۱۴۰۳، در سطح کشور حدود ۱۴ میلیون هکتار زمین گندم کشت شده است که از آن بیش از ۵ میلیون تُن متریک محصول برداشت خواهد شد.»

در سوی دیگر، اتاق زراعت و مالداری از بازرگانان و مسوولان در امارت اسلامی می‌خواهد که به جای آرد، گندم وارد کنند تا سرمایه‌گذاری که در بخش آسیاب‌ها در کشور صورت گرفته است به هدر نرود.

میرویس حاجی‌زاده معاون اتاق زراعت و مالداری گفت: «گندم باید وارد شود زیرا به عنوان جایگزین آرد، این یک کار نیک است. آسیاب‌ها و آسیاب‌هایی که در حال حاضر در افغانستان هستند، نمی‌توانند با دیگران رقابت کنند و تعرفه‌های آرد بسیار پایین است. سیلوهای آن تاجران که اینجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند اکنون بی‌کار مانده‌اند.»

بر اساس آمارهای وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، افغانستان سالانه به ۶.۹ میلیون متریک تُن گندم نیاز دارد و این کشور تلاش می‌ورزد تا برای رسیدن به خودکفایی، کشت و تولید تخم‌های اصلاح شده‌ی گندم را گسترش دهد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=62537

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.