• امروز : دوشنبه, ۹ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 30 September - 2024
کل 3763 امروز 9

اخبار ویژه

انتونیو گوترش: از طالبان خواست محدودیت‌های وضع‌شده برای زنان را بردارد وزیر امر به معروف و نهی از منکر: تطبیق شریعت اسلامی مسئولیت نظام اسلامی است برگزاری نشست شورای بازرگانان افغانستان در امارات متحده عربی وزیر سرحدات: افغانستان به نقطه وصل منطقه‌ای تبدیل می‌شود ۲ نیروی طالبان در درگیری با مرزبانان پاکستان کشته شدند وزارت خارجه طالبان: جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان نابخشودنی است بانک جهانی:از سال ۲۰۲۱ میلادی تا اکنون ۱٫۷ میلیارد دالر را برای مردم افغانستان کمک کردیم حقوقدان کانادایی مأموریت یوناما را در کابل آغاز کرد شخصیت‌های برجسته افغانستان ترور سید حسن نصرالله را در محکوم کردند ‌رئیس جمهور ونزوئلا : نتانیاهو قاتل است و ما را به یاد هیتلر می‌اندازد سفارت قیرغیزستان درکابل: یک محموله کمک‌های بشردوستانه این کشور وارد بلخ شد وزارت صنعت و تجارت: شهرک صنعتی هرات به زودی احداث می‌شود بازرگانان افغانستان از مسدود ماندن گذرگاه تورخم توسط پاکستان شکایت دارند فعالیت‌های فرهنگی در بدخشان رشد چشم‌گیر دارد تحریم‌های آمریکا علیه رسانه‌های روسیه به‌مثابه اعلان جنگ است

6

یونیسف از ابتلای کودکان به بیماری‌های روانی در افغانستان نگران است

  • کد خبر : 60837
  • 20 سرطان 1403 - 1:04
یونیسف از ابتلای کودکان به بیماری‌های روانی در افغانستان نگران است

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف در گزارشی گفته است که بیش از ۲۴ درصد کودکان بین پنج تا هفده سال در افغانستان با اضطراب روبه‌رو اند و نزدیک به ۱۵ درصد دیگر هم افسردگی دارند. جنگ و ناامنی، مهاجرات، آواره شدن خانواده‌ها، رویدادهای طبیعی، فقر و ممنوعیت آموزش بر دختران از […]

صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف در گزارشی گفته است که بیش از ۲۴ درصد کودکان بین پنج تا هفده سال در افغانستان با اضطراب روبه‌رو اند و نزدیک به ۱۵ درصد دیگر هم افسردگی دارند.

جنگ و ناامنی، مهاجرات، آواره شدن خانواده‌ها، رویدادهای طبیعی، فقر و ممنوعیت آموزش بر دختران از علت‌های افسردگی و اضطراب کودکان در این گزارش گفته شده‌اند.

یونیسف افزوده است: «ادامه و گسترش این چالش‌ها فکتور‌های محدودکننده بر آموزش دختران است. امید آنان برای اشتغال‌زایی و آینده بهتر را محدود می‌کند. در کنار آن، دست‌رسی آنان به خدمات اولیه از جمله خدمات بهداشتی و روان‌درمانی را کم می‌کند.»

در جریان سال‌های متمادی، کودکان کشور به علت‌های گوناگون صدمه‌های روحی و روانی دیده‌اند؛ اما شاید دختران بیشتر پسران در این مدت آسیب‌پذیر بوده‌اند.

در حال حاضر، بازماندن از آموزش و ترس از آینده ناروشن از نگرانی‌های دیگر نزد دختران در افغانستان است.

مطهره دانش‌آموز صنف هشتم گفت: «زیاد در زندگیم تاثیر منفی بوجود آورد؛ به‌خاطری‌که زیاد خوش داشتم تحصیل کنم و برای جامعه خدمت کنم.»

عایشه دانش‌آموز صنف هشتم می‌گوید: «واقعا ناراحت کننده است و من بسیار ناراحت بودم. در یک گوشه خانه نشسته بودم و با کسی گپ نمی‌زدم.»

و اما در نزد پسران در کشور، فقر و ناچاری از دغدغه‌های بزرگ آنان به‌شمار می‌رود؛ چالشی که پسران را با گذشت هر روز، آسیب‌پذیرتر می‌سازد.

شریف که از بام تا شام سرگرم کار است تا برای دسترخوان خانواده خود نان تهیه کند، گفت: «این‌جا آمدیم که کار کنم. در خانه دوازده نفر هستیم و یک پدرم کار می‌کند. من همین‌جا کار می‌کنم و هفته پنجاه روپیه می‌دهد.»

تهمینه قادری روان‌پزشک گفت: «شخصیت یک کودک در پنج ساله‌گی، هشتاد و پنج درصد تکمیل می‌شود. ببینید ما اگر یک انسان که پنج سال دارد او را ما کودک خطاب میکنیم هشتاد پنج درصد شخصیت او تکمیل میشود چی منفی چی مثبت این از طرف فامیل گذاشته میشود پس فامیل آگاه باشد که این ها را درست تربیت بکند

بر بنیاد این گزارش، صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد هم‌چنان گفته است که در سال جاری میلادی به سه اعشاریه شش میلیون کودک در افغانستان زمینه مراقبت‌های بیشتر با سلامت روان و پشتیبانی روانی اجتماعی را ایجاد خواهد کرد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=60837

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.