• امروز : جمعه, ۳۰ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
کل 3652 امروز 8

اخبار ویژه

وزارت دفاع روسیه:۱۲۴ تانک اوکراین را در محور کورسک منهدم کردیم رهبر طالبان: بر نقش عالمان دین در ثبات اجتماعی کشور تأکیدکرد تراژدی مافوق تصور جنایات‌ صهیونیست در ۳۵۰ روز جنگ در غزه سازمان ملل: خاورمیانه در آستانه فاجعه است انستیتوت صلح ایالات متحده: جامعه جهانی رویکرد روشنی برای برخورد با طالبان ندارد برخورد نامناسب نظامیان پاکستان با برخی از افغان‌ها با واکنش نیروهای امارت اسلامی مواجه شد معین مسلکی وزارت اقتصاد: دشمنان از طریق جنگ اقتصادی تلاش دارند تا مردم افغانستان را به زانو در بیاورند تاکید بر حفظ وحدت در افغانستان شیخ هبت‌الله: کشورهایی که ادعا دارند حقوق بشر در افغانستان نقض شده خود ناقض حقوق بشر هستند ترکمنستان ۱.۵ میلیارد دلار در پروژه‌های مشترک زیربنایی با افغانسستان سرمایه‌گذاری می‌کند روسیه: پیش‌بینی منفی غربی درباره افغانستان تحقق نیافته است همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد

5

اتاق تجارت ننگرهار: ازاواخر میزان دادوستد از بندر کراچی پاکستان به گونه بی‌پیشینه کاهش یافته است

  • کد خبر : 63886
  • 08 سنبله 1403 - 13:45
اتاق تجارت ننگرهار: ازاواخر میزان دادوستد از بندر کراچی پاکستان به گونه بی‌پیشینه کاهش یافته است

به گفته مسئولان این اتاق، پیش از این ماهانه از طریق بندر کراچی حدود سه هزار کانتینر کالاهای بازرگانی وارد کشور می‌شد، اما اکنون این شمار به ۷۰۰ تا ۸۰۰ کانتینر کاهش یافته است. زلمی عظیمی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ننگرهار گفت:  پیش از این، ماهانه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کانتینر […]

به گفته مسئولان این اتاق، پیش از این ماهانه از طریق بندر کراچی حدود سه هزار کانتینر کالاهای بازرگانی وارد کشور می‌شد، اما اکنون این شمار به ۷۰۰ تا ۸۰۰ کانتینر کاهش یافته است.

زلمی عظیمی عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ننگرهار گفت:  پیش از این، ماهانه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کانتینر کالا از بندر کراچی به افغانستان منتقل می‌شد. حالا، با این محدودیت‌هایی که پاکستان وضع کرده یا به‌ اصطلاح ‘تصدیق‌نامه تجارتی’ که از راننده‌ها می‌خواهند جواز بگیرند، این تعداد در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کانتینر در ماه کاهش یافته است. در حالی که قبلاً تقریباً به ۳۰۰۰ کانتینر می‌رسید. به این ترتیب، سطح تجارت به افغانستان از طریق پاکستان به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

در همین حال، شماری از رانندگان موترهای باربری می‌گویند که با کاهش میزان دادوستد از بندر کراچی، با چالش‌های مواجه شده‌اند.

سید ملا پاچا راننده چنین گفت:  اگر گمرک در تورخم به‌سرعت کار کند و مراحل مربوط به وسایط را تکمیل کند، وسایط به‌زودی از آنجا پایین خواهند آمد و ازدحام ایجاد نخواهد شد. ما ده روز را در صف‌ها گذرانده‌ایم، گاهی پانزده روز و حتی بیست روز.

باغی گل راننده دیگر گفت: پیش از این‌که موضوع پاسپورت و ویزه مطرح شود، به آسانی رفت‌وآمد می‌کردیم. بنابراین، لازم است که چنین سهولتی ایجاد شود تا طبقه راننده و کلینر بتوانند به آسانی از طریق تورخم رفت‌وآمد کنند.

از سوی دیگر، مسئولان ریاست گمرک ننگرهار می‌گویند که پس از ایجاد موانع از سوی پاکستان فراراه بازرگانان افغانستان، آنان هم گام‌های مشابهی برداشته اند و تلاش می‌ورزند، تا برای بازرگانان راه‌های بدیل را جستجو کنند.

منظور احمد عمر رییس گمرک ننگرهار گفت: پیش از این‌ که موانعی ایجاد شود، تاجران حتماً به دنبال راه‌های بدیل می‌گردند. بنابراین، حجم تجارت ما با پاکستان نسبت به گذشته کمی کاهش یافته است. تاجران تلاش می‌کنند تا تجارت خود را از راه‌های بدیل که در آن‌جا به مشکلات برنخورند، ادامه دهند و از همان راه‌ها اموال خود را به افغانستان وارد کنند.

این در حالی است که دولت پاکستان هر ازگاهی بر سر راه صادرات و واردات کالاهای تجاری افغانستان موانعی ایجاد می‌کند که این امر باعث زیان‌های هنگفت مالی برای بازرگانان کشور می‌شود.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=63886

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.