• امروز : پنج شنبه, ۲۹ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل 3641 امروز 9

اخبار ویژه

همکاری اسلام‌آباد و مسکو برای بهبود اوضاع افغانستان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بار دیگر بلینکن را در مورد خروج از افغانستان فراخواند مفتی اهل سنت عراق: حمایت از آرمان فلسطین بر اساس کلمه توحید بر همه مسلمانان واجب است مجمع عمومی سازمان ملل متحد: قطعنامه‌‌ی علیه رژیم صهیونیستی را تصویب کرد وزیر مهاجرین با سفیر قطر در کابل دیدار کرد واکنش طالبان به نگرانی اعضای شورای امنیت حقایق باید در نظر گرفته شود بانک مرکزی: ارزش افغانی در برابر دالر سه درصد افزایش یافته است وزیرخارجه: هیئت امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو شرکت می‌کند حقانی: جامعه جهانی پذیرفته که افغانستان تهدیدی برای کشورهای دیگر نیست طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو در مورد افغانستان دعوت شدند وزیر داخله: جنگ در کشور پایان یافته و زمان بازسازی فرا رسیده است ۱۸۵ هزار پرونده در یک سال گذشته از سوی ستره محکمه حل و فصل شده است محمد نبی عمری: به مشورت و نظر مردم نیاز داریم ۸ عضو داعش در حمله طالبان در ولایت فاریاب کشته شدند کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حوادث لبنان تکان‌دهنده و نقض قوانین بین‌المللی است

6

ریچارد بنت:دولت استرالیا باید به قربانیان جنگی در افغانستان غرامت پرداخت کند

  • کد خبر : 62970
  • 18 اسد 1403 - 17:53
ریچارد بنت:دولت استرالیا باید به قربانیان جنگی در افغانستان غرامت پرداخت کند

شماری از کارشناسان سازمان از جمله ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور افغانستان از دولت استرالیا خواسته که به قربانیان جنگی نیروهای این کشور در افغانستان غرامت پرداخت کند. این کارشناسان با نشر اعلامیه‌ای گفته که در سال ۲۰۲۰، یک تحقیق نظامی نشان داد که سربازان استرالیایی ۳۹ زندانی غیرنظامی را […]

شماری از کارشناسان سازمان از جمله ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور افغانستان از دولت استرالیا خواسته که به قربانیان جنگی نیروهای این کشور در افغانستان غرامت پرداخت کند.

این کارشناسان با نشر اعلامیه‌ای گفته که در سال ۲۰۲۰، یک تحقیق نظامی نشان داد که سربازان استرالیایی ۳۹ زندانی غیرنظامی را در افغانستان کشته‌اند. برخی از قربانیان قبل از کشته‌شدن شکنجه شدند.
آنان افزوده: “استرالیا براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه‌ی بین‌المللی وظیفه دارد به قربانیان اعدام‌های موقت و شکنجه غرامت بدهد.”
در اعلامیه آمده که دولت استرالیا تلاش‌های واقعی، هرچند کند را برای تحقیقات جنایی و محاکمه عاملان انجام می‌دهد و متعهد شده است که به قربانیان غرامت بپردازد.
آنان گفتند که غیرقابل قبول است که غرامت تقریبا چهار سال از زمان موافقت دولت استرالیا با پرداخت آنان و ۱۲ سال از وقوع برخی قتل‌ها هنوز پرداخت نشده است.
گفتنی است که در جولای ۲۰۲۴، استرالیا بالاخره مقرراتی را برای فعال کردن غرامت تصویب کرد. اما؛ به گفته‌ی کارشناسان سازمان ملل متحد، استرالیا غرامت را به‌عنوان شکلی از خیریه به صلاح‌دید ارتش خود می‌بیند، نه به‌عنوان یک حق قانونی قربانیان تحت قوانین بین‌المللی.
کارشناسان سازمان ملل در اعلامیه افزوده که این طرح قادر به ارائه حق قابل اجرا برای جبران خسارت نیست و براساس معیار روشن و سازگار با حقوق بشر در مورد دلایل و میزان غرامت نمی‌باشد.
به گفته آنان، تدابیر عادلانه و قضایی دولت استرالیا ناکافی است و هیچ الزامی برای ارائه‌ی اطلاعات یا مشورت با قربانیان وجود ندارد.
آنان گفته‌اند که قوانین بین‌المللی استرالیا را علاوه بر غرامت، ملزم می‌کند تا اقدامات توان‌بخشی، شامل مراقبت‌های صحی و روانی، کمک‌های حقوقی و حمایت‌های آموزشی یا دیگر موارد را برای خانواده‌های قربانیان، از جمله فرزندان، همسران و سایر اعضای خانواده‌های‌شان که طبق قوانین افغانستان به رسمیت شناخته شده‌اند، ارائه دهد.
به گفته کارشناسان، بهبودی کامل و توان‌بخشی ممکن است مستلزم تصدیق حقیقت، عذرخواهی و بزرگداشت قربانیان باشد.
آنان گفتند: “متأسفانه استرالیا مستقیما از قربانیان و خانواده‌های آنان عذرخواهی نکرده و آنان را در مورد تحقیقات، پی‌گرد قانونی یا اصلاحات نظامی خود آگاه نکرده است و هنوز خانواده‌های‌شان را قادر به مشارکت در دادرسی استرالیا نکرده است.”
کارشناسان در ادامه به چالش‌های پرداخت غرامت با توجه به فضای سیاسی و امنیتی در افغانستان و فقدان روابط دیپلماتیک با طالبان اشاره کردند.
آنان تصریح کرده که “راه‌حل‌های عملی برای تسهیل پرداخت غرامت وجود دارد. ما برای این منظور کمک خود را ارائه می‌دهیم.”
کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین از سایر کشورهایی که در افغانستان جنگیدند خواستند تا فعالیت‌های خود، به‌ویژه هرگونه اتهام جنایات جنگی را به‌منظور اطمینان از پاسخ‌گویی جنایی و غرامت، به‌طور کامل بررسی کنند.
آژانس خبری پامیر
لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=62970

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.