• امروز : دوشنبه, ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل 3594 امروز 14

اخبار ویژه

تبصره بخش مطبوعات سفارت روسیه در افغانستان هیئتی از پاکستان برای گفتگو در مورد درگیری‌های مرزی با طالبان به قندهار سفرکره است وزارت دارایی طالبان:۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون بدهی خارجی دولت سابق را پرداخت شد برلین و تاشکند برای اخراج پناهجویان افغانستان به ازبکستان توافق کردند تیم فوتسال‌ افغانستان:در اولین بازی خود برابر آنگولا ۶ بر ۴ پیروز شد اداره تعلیمات مسلکی: این اداره در ده سکتور ۱۱۱ رشته را برای جوانان آموزش می‌دهد فیفا: مهران غلامی را به عنوان جوان‌ترین بازی‌کن در جام جهانی اوزبکستان معرفی کرد کمپاین تطبیق واکسین به دلیل نداشتن محرم توسط واکسیناتوران زن متوقف شد سازمان‌ملل: پاکستان ۶۲۵ مهاجر افغانستان را در یک هفته اخراج کرده است عالمان دین بر پیروی از راه و روش پیامبر اسلام (ص) تأکیدکردند عالمان دین بر پیروی از راه و روش پیامبر اسلام (ص) تأکیدکردند وزارت معارف: بیش از هشت هزار بست در این وزارت خالی است وزیرداخله:جهانیان از طالبان به دلیل تمکین نکردن به خواسته‌آن‌ها ناراضی هستند مجلس نمایندگان آمریکا از تصویب قطعنامه‌ای برای حمایت از مخالفان طالبان خبر داد فطرت:نیروهای طالبان برای زندگی آرام مردم تلاش می‌کنند

8

وزیر ارشاد و حج: جایگاه مولانا جلال‌الدین در گستره ادب و فرهنگ اسلامی ستودنی است

  • کد خبر : 63863
  • 08 سنبله 1403 - 1:00
وزیر ارشاد و حج: جایگاه مولانا جلال‌الدین در گستره ادب و فرهنگ اسلامی ستودنی است

نورمحمد ثاقب سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این برنامه گفته است که نام و جایگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در گستره ادب و فرهنگ اسلامی ستودنی است. آقای ثاقب با تاکید بر گرامی‌داشت از کارکردها و فعالیت‌های مولانای بلخ، افزوده است که او در بخش گسترش فرهنگ و علوم اسلامی خدمات شایانی انجام […]

نورمحمد ثاقب سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این برنامه گفته است که نام و جایگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در گستره ادب و فرهنگ اسلامی ستودنی است.

آقای ثاقب با تاکید بر گرامی‌داشت از کارکردها و فعالیت‌های مولانای بلخ، افزوده است که او در بخش گسترش فرهنگ و علوم اسلامی خدمات شایانی انجام داده و آثار ارزشمندی از خود برجا مانده است.

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفت: خدمت‌های بزرگی کرده است؛ در تدریس علوم و قرآن خدمت کرده و به حدیث و شریعت خدمت کرده است. در علوم باطنیه مقام بزرگی دارد و در تصوف نیز خدمت‌های بزرگی کرده است.

آقای ثاقب گرامی‌داشت از کارکردها و فعالیت‌های مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را در آگاهی جوانان از افتخارات تاریخی کشور مهم خوانده است.

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف افزود: مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، که بعد به مولانای روم شهرت یافت، یک هستی بزرگ کشور عزیز ما افغانستان است و یک شخصیت قابل افتخار کشور ما افغانستان است.

فریدالدین محمود رییس اکادمی علوم در این برنامه گفت: مولانا شخص بزرگی بود و همه دنیا به بزرگی او اعتراف کرده‌اند.

قدرت‌الله جمال معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و محب‌الله وثیق رییس دفتر سرپرست وزارت خارجه نیز در این برنامه، گرامی‌داشت از فعالیت‌های مولانا و دیگر شخصیت‌های تاریخی کشور را مهم خواندند.

آقای جمال گفت: ما باید از تاریخ افغانستان آگاه باشیم تا نسل نو ما فکر نکنند که افغانستان یک مملکت بی علم و بی شخصیت بوده است.

محب‌الله وثیق رییس دفتر سرپرست وزارت خارجه گفت: با توجه به اصول اساسی در آموزه‌های مولانا جلال‌الدین محمد بلخی و نقش تاریخی افغانستان در پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی، وظیفه ماست که در راستای عملی‌سازی و شناساندن این ارزش‌ها به جهان، زمینه جهان صلح‌آمیز، مترقی و عادلانه را فراهم کنیم.

مولانا جلال‌الدین ‌محمد بلخی در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین خطیبی، معروف به سلطان‌العلما، از بزرگان بلخ بود.

مثنوی معنوی و دیوان شمس تبریزی از معروف‌ترین اثرهای مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به حساب می‌آیند.

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=63863

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.