• امروز : دوشنبه, ۲۶ سنبله ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل 3594 امروز 14

اخبار ویژه

تبصره بخش مطبوعات سفارت روسیه در افغانستان هیئتی از پاکستان برای گفتگو در مورد درگیری‌های مرزی با طالبان به قندهار سفرکره است وزارت دارایی طالبان:۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون بدهی خارجی دولت سابق را پرداخت شد برلین و تاشکند برای اخراج پناهجویان افغانستان به ازبکستان توافق کردند تیم فوتسال‌ افغانستان:در اولین بازی خود برابر آنگولا ۶ بر ۴ پیروز شد اداره تعلیمات مسلکی: این اداره در ده سکتور ۱۱۱ رشته را برای جوانان آموزش می‌دهد فیفا: مهران غلامی را به عنوان جوان‌ترین بازی‌کن در جام جهانی اوزبکستان معرفی کرد کمپاین تطبیق واکسین به دلیل نداشتن محرم توسط واکسیناتوران زن متوقف شد سازمان‌ملل: پاکستان ۶۲۵ مهاجر افغانستان را در یک هفته اخراج کرده است عالمان دین بر پیروی از راه و روش پیامبر اسلام (ص) تأکیدکردند عالمان دین بر پیروی از راه و روش پیامبر اسلام (ص) تأکیدکردند وزارت معارف: بیش از هشت هزار بست در این وزارت خالی است وزیرداخله:جهانیان از طالبان به دلیل تمکین نکردن به خواسته‌آن‌ها ناراضی هستند مجلس نمایندگان آمریکا از تصویب قطعنامه‌ای برای حمایت از مخالفان طالبان خبر داد فطرت:نیروهای طالبان برای زندگی آرام مردم تلاش می‌کنند

7

سفر وزیرخارجه به نقطه صفر مرزی افغانستان و ترکمنستان برای بررسی آغاز کار عملی پروژه تاپی

  • کد خبر : 64251
  • 17 سنبله 1403 - 0:56
سفر وزیرخارجه به نقطه صفر مرزی افغانستان و ترکمنستان برای بررسی آغاز کار عملی پروژه تاپی

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، برای بررسی آخرین آمادگی‌ها به هدف آغاز کار عملی پروژه تاپی به نقطه صفری میان افغانستان و ترکمنستان سفر کرده است. ضیاء احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه، می‌گوید که در این سفر، امیرخان متقی با وزیر خارجه و معاون شورای وزیران ترکمنستان دیدار و در مورد آغاز کار پایپ‌لاین […]

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، برای بررسی آخرین آمادگی‌ها به هدف آغاز کار عملی پروژه تاپی به نقطه صفری میان افغانستان و ترکمنستان سفر کرده است.

ضیاء احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه، می‌گوید که در این سفر، امیرخان متقی با وزیر خارجه و معاون شورای وزیران ترکمنستان دیدار و در مورد آغاز کار پایپ‌لاین پروژه تاپی در خاک افغانستان، بازسازی راه‌آهن، برق و فایبر نوری گفت‌وگو کرده است.

هم‌زمان با این، منابعی از وزارت خارجه تأیید می‌کنند که قرار است در روزهای آینده، کار پروژه تاپی عملن در افغانستان آغاز شود.

آقای تکل در این باره گفت:از کار پروژه‌های ذکر شده دیدن کردند و از اقداماتی که به‌خاطر مراسم آغاز کار پروژه تاپی در سرحد گرفته شده بود نظارت کرد و تأکید نمود و برای اجرای مناسب این مراسم، به مسوولان دو طرف سفارش کرد تا این مراسم به‌گونه‌ای بهتر انجام شود.

تاپی که یکی از پروژه‌های بزرگ در سطح منطقه است، به طول یک‌هزار و هشت‌صد و چهارده کیلومتر، حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به افغانستان و از آنجا به کشورهای هند و پاکستان انتقال می‌دهد.

هزینه مجموعی این پایپ‌لاین حدود بیست‌ودو میلیارد و پنج‌صد میلیون دالر است که از این میان، ۱۰ میلیارد دالر در خاک افغانستان هزینه برمی‌دارد و در امتداد شاهراه هرات-قندهار کشیده می‌شود که پس از آن از کویته و ملتان پاکستان می‌گذرد و در نهایت به شهر فزیلکا در هند می‌رسد.

پایپ‌لاین انتقال گاز ترکمنستان در سال ۲۰۱۸ با حضور رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت؛ اما کار عملی این پروژه به دلایل گوناگون در افغانستان آغاز نشد.

محمد نبی افغان آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید: امارت اسلامی باید با تمام توان برای این پروژه تلاش کند و مسایل دیگر باعث نشود که این پروژه در افغانستان متوقف شود؛ زیرا کار این پروژه در حکومت قبلی به دلایلی مانند بی‌ثباتی، ناامنی و مدیریت نادرست متوقف شده بود.

پس از به‌قدرت رسیدن دوباره امارت اسلامی در افغانستان، مقام‌های امارت اسلامی برای آغاز کار عملی این پروژه بزرگ منطقه‌ای گام‌های عملی برداشتند و به هدف آغاز کار این پروژه در خاک افغانستان، با مقام‌های ترکمنستان دید و بازدیدهایی انجام دادند.

حال پرسش اینجاست که آغاز کار عملی این پروژه و تکمیل آن در افغانستان چه نقشی در رشد اقتصادی خواهد داشت.

عبدالظهور مدبر آگاه مسایل اقتصادی اضافه می‌کند:اگر پروژه تاپی به شکل درست نظارت شود، فرصت‌های کاری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند و در کل می‌تواند در امر ادغام استراتژیک و اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه نیز مؤثر باشد.

گفتنی است که پروژه تاپی یک پروژه واحد نبوده، بل پروژه‌های دیگری نیز در امتداد این پایپ‌لاین، از جمله پروژه انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان، افغانستان و پاکستان که برق ترکمنستان را به پاکستان از طریق افغانستان انتقال خواهد داد، کیبل فایبر نوری و خط آهنی که پاکستان و ترکمنستان را از طریق افغانستان به هم وصل می‌کند، نیز با عملی شدن پروژه تاپی عملی خواهند شد.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=64251

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.