• امروز : شنبه, ۷ میزان ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3749 امروز 7

اخبار ویژه

تحریم‌های آمریکا علیه رسانه‌های روسیه به‌مثابه اعلان جنگ است عفو بین‌الملل: از کشورهای جهان خواست از همه‌گزینه‌ها برای پایان نقض حقوق‌بشر در افغانستان استفاده کند بورل: هیچ قدرتی حتی دولت امریکا قادر به مهار رژیم اسرائیل نیست و از این وضعیت ابراز تأسف کرد کشورهای سوریه، یمن و عراق در پی شهادت سید حسن نصرالله ۳ روز عزای عمومی اعلام کردند شکایت کشاورزان از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات خود امارت اسلامی: اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان را رد کرد وزیر خارجه: روابط امارت اسلامی با روسیه در سطح خوبی قرار دارد روسیه: جایگزینی برای گفتگو با طالبان وجود ندارد اهدای جایزه آزادی بیان بریتانیا و کانادا به رسانه‌های مستقل افغانستان فدراسیون تکواندوی افغانستان: سه تکواندوکار کشور در مسابقات ایران مدال برنز گرفتند حزب الله: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست شهباز شریف: طالبان حقوق زنان را رعایت کند و دولت فراگیر بسازد گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان غرب افغانستان مشاور سابق امنیت ملی ترامپ خواستار تضعیف طالبان شد اداره محیط‌زیست:برنامه شش ماهه برای مقابله با آلودگی هوا در زمستان روی دست داریم

0

شکایت کشاورزان از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات خود

  • کد خبر : 65227
  • 08 میزان 1403 - 0:22
شکایت کشاورزان از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات خود

شماری از کشاورزان که فرآورده‌های شان را از ولایت‌های گوناگون برای فروش به کابل آورده‌اند، از نبود بازار فروش مناسب شکایت دارند. کشاورزان می‌گویند که بهای پایین، هزینه بلند انتقال و نبود بازار، آنان را با چالش روبه‌‎رو کرده است. جان آغا که فرآورده‌های خربزه خود را از کندز به کابل آورده، گفته است که […]

شماری از کشاورزان که فرآورده‌های شان را از ولایت‌های گوناگون برای فروش به کابل آورده‌اند، از نبود بازار فروش مناسب شکایت دارند.

کشاورزان می‌گویند که بهای پایین، هزینه بلند انتقال و نبود بازار، آنان را با چالش روبه‌‎رو کرده است.

جان آغا که فرآورده‌های خربزه خود را از کندز به کابل آورده، گفته است که بیش از ۵۰هزار افغانی در زمین‌های خود هزینه کرده؛ اما تا اکنون به علت نبود بازار فروش، پول هزینه شده را به دست نیاورده است.

جان آغا گفت: هزینه انتقال هر سیر خربزه ۳۰ افغانی است و حالا با قیمت ۴۰ افغانی به فروش می‌رسد؛ صرف ۱۰ افغانی برای ما باقی می‌ماند. این مقدار پول حتی هزینه‌های کار و زحمت یک ساله ما را هم پوشش نمی‌دهد. خربزه‌های بزرگ را به ۹۰ افغانی می‌فروشیم و خربزه‌های کوچک‌تر را به ۴۰ افغانی، که برای ما هیچ سودی باقی نمی‌گذارد.

حبیب‌الله یکی دیگر از کشاورزان کندز گفت: تربوز به قیمت ۴۰ یا ۵۰ افغانی در کابل به فروش می‌رسد، که هزینه‌های ما را جبران نمی‌کند. مشکلات زیادی در مسیر وجود دارد و وزارت زراعت به ما وعده‌هایی می‌دهد، اما به وعده‌هایش عمل نمی‌کند.

شماری از کشاورزان از وجود چالش‌ها در برابر صادرات فرآورد‌های کشاورزی انتقاد دارند و می‌افزایند که نبود بازار و هزینه بلند سبب شده تا آنان حتا پول هزینه انتقال محصولات شان به کابل را بدست آورده نتوانند.

محمدغیاث یکی دیگر از کشاورزان گفت: ما یک مارکیت سالم برای محصولات زراعتی خود نداریم. مارکیت اصلی ما باید به سمت پاکستان، تاجیکستان، و ازبیکستان باشد، اما متأسفانه آن کشورها از ما خریداری نمی‌کنند. پاکستان که از ما خریداری می‌کند، مشکلاتی وجود دارد؛ گمرکات بالا است و راه‌ها مسدود هستند.

اسماعیل کشاورز دیگر گفت: مشکلات ما را حل کنند، ما را از این چالش‌ها نجات دهند. مشکلاتی که هنگام انتقال محصولات داریم، از کرایه‌های بالا تا جاده‌های خام، باعث می‌شود که حتی هزینه خودمان را هم به دست نیاوریم.

با این حال وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از تلاش‌ها به هدف فراهم‌سازی سهولت‌ها و ایجاد بازار فروش برای فرآوده‌های کشاورزی سخن می‌زند.

مصباح‌الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تلاش می‌کند تا با هم‌کاری تجار، زمینه صادرات بیش‌تر محصولات کشاورزی را فراهم کند، تا کشاورزان بتوانند از فروش محصولات خود درآمد بیش‌تری کسب کنند.

این درحالی‌ست که به گفته برخی از کشاورزان، در سال روان خورشیدی، نبود بازارهای فروش در داخل و خارج از کشور، کم‌بود سردخانه‌ها و چالش‌های دیگر بازرگانی با کشورهای همسایه سبب فاسد شدن مقدار زیادی از فرآورده‌های آنان شده است.

 

آژانس خبری پامیر

لینک کوتاه : https://pamiragency.com/?p=65227

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.